tiistai 8. toukokuuta 2018

Päivä Pietarissa

Pari viikkoa sitten oltiin minireissulla Pietarissa! Pietari ja Venäjä ovat kiinnostaneet mua matkakohteena jonkun verran, mutta mitään suurta hinkua sinne ei ole ollut. Pietariin pääsee monella eri tavalla, mutta me mentiin sinne Helsingistä laivalla. Kaupunkiin pääsee St PeterLinen risteilyn kautta ilman viisumia. Pietarissa olisi ollut mahdollisuus olla pidempääkin, mutta meille riitti hyvin tuo yksi päivä.

Lähdettiin kohti Pietaria perjantai iltana. Laiva oli pettymys, kuten olimme jo osanneet odottaa. Laiva oli vanhanaikainen ja epäsiisti. Siellä ei ollut mitään hyvää ohjelmaa eikä tekemistä. Ruoka oli kuitenkin hyvää sekä palveluun olimme tyytyväisiä. Reissu ei onneksi ollut kovinkaan kallis, tottakai ruuat maksoivat, mutta eivät mitenkään liikaa. Laivaa en voi valitettavasti suositella teille, mutta onhan tuo kätevä tapa matkustaa Pietariin.
Lauantaina heräsimme jo aikaisin ja lähdimme kohti Pietaria. Passijonossa sai seistä jonkun aikaa, joten siihen on hyvä varautua, että pitkänkin aikaa joutuu odottamaan. Me olimme jo ajoissa poistumassa laivasta, joten päästiin tarkastuksestakin yllättävän nopeasti. Satamasta kaupunkiin menimme laivayhtiön shuttlebussilla ja se on viisumivapauden edelletys. Bussilla saavuimme Iisakin aukiolle ja kirkolle, josta lähdimme kohti talvipalatsia. Tuo palatsi oli valtava ja todella kaunis. Pietarin parhaimpia nähtävyyksiä. Ihmisiäkään ei ollut aamupäivästä liikaa liikenteessä, joten sai rauhassa ihailla palatsia.

Tuon palatsilla käynnin jälkeen kävelimme hiukan aikaa ja päädyimme Verikirkolle. Tuo kirkko oli upea! Tykkään juuri tuollaisista venäläisistä kirkoista ja niitä on tullut muutamia nähtyä reissuissa. Kirkon jälkeen kävimme hiukan syömässä Singer Cafessa ja kävimme myös kahvilla toisessa paikassa. Kiertelemimme ristiin rastiin kaupunkia ja ihailin sen värikkäitä ja kauniita rakennuksia.
Istuimme loppuajan puistossa ja eräs vanha mies tuli juttelemaan meille. Vaikkei yhteistä kieltä ole kunnolla, silti ymmärtää mitä toinen sanoo. Se on jännä asia huomata aina reissussa! Sää oli ihanan aurinkoinen lähes koko päivän, vaikka luulimme, että alkaa satamaan. Palattuamme laivalle kävimme syömässä buffetissa, joka oli laivan ainoita hyviä asioita. Sunnuntaina olimme jo aamulla Suomessa.

Reissu oli ihan mukava, mutta mitään hinkua mulla ei ole Pietariin takaisin. Tuo aika oli niin lyhyt viettää kaupungissa, mutta valitettavasti Pietari ei hurmannut mua eikä meitä. Oli juu mukava käydä, mutta uudestaan en usko matkustavani tuonne. Mut yllätti kyllä melko hyvä asiakaspalvelu kaupungissa, koska olin valmistautunut pahempaan!

Tälläinen reissu tällä kertaa. Teen Pietarista vielä yhden postauksen blogiini, jotain sellaista mitä ei ole ennen nähty täällä😊 Mitä sä tykkäsit Pietarista?

1. Kiva postaus! Mulla olis ollut mahdollisuus lähteä jokin aika sitten Pietariin, mutta en sinne halunnut joten jätin reissun väliin :D Siskoni lähti kavereidensa kanssa sinne sitten kolme naisen porukalla ja pitkän viikonlopun aikana heidät yritettiin ryöstää kaksi kertaa. Ikinä aiemmin ei ollut keneltäkään mitään yritetty viedä yhtään missään matkakohteessa, joten oli tosi surullista, että tuolla niin tapahtui parikin kertaa :/ Onneksi mitään ei kuitenkaan saatu vietyä!

Maisemat ja rakennukset on tuolla kuvien perusteella todella kauniita, mutta jotenkin mua ei vaan Venäjä kiinnosta oikeastaan yhtään. Ehkä just joku tollanen päivän reissu vois olla kiva tehdä, mutta ei yhtään pitempää kyllä mulle kiitos :)

1. Kiitos! :) Mä muistanki, että ehkä kerroit joskus tuosta mahdollisuudesta? Tosi harmi kuulla, että heidät yritettiin ryöstää.. Itse tietenkin olin miehen kanssa, niin ei tuollaista ollut. Mutta tosiaan hyvä ettei mitään käynyt! :)

Rakennukset on kyllä Pietarissa kauniita, mutta ei muakaan sillee Venäjä enää kiinnosta. Kerta riitti :D

2. Mua kiinnostaisi myös joskus käydä Pietarissa! :D Muutama mun kavereista on siellä itseasiassa just nyt 8) Tiedän tuon fiiliksen, kun matkustaa jonnekkin ja on ihan kiva reissu, mutta ei hinkua takaisin :D

1. Kannattaa kyllä käydä, jos kiinnostusta on :) Ja juu välillä käy noinkin! :D

3. Kivoja kuvia oot ottanut, vaikkei Pietari tehnytkään suhun vaikutusta :) Tuollaiset minireissut on kuitenkin mukavia, vaikkei siitä kohteesta ihan hirveästi edes pitäisi :D

1. Kiitti :) Tuolla oli kyllä kaunista! Ja minireissut on ihan parhaita :)

4. Pietari näyttää tosi kivalta kaupungilta ainakin näiden sun ottamien kuvien perusteella :) Harmi kuitenkin, että et ite tykännyt niin paljon kuin olit aatellut :/ Mutta oli kuitenkin varmasti tosi piristävä minireissu!

1. Pietari oli ihan jees, tosi kaunis ainakin! :) Ja kaikista ei voi sillee tykätä niin paljoa :D Reissut kyllä aina piristää :)

5. Onpahan huikean näköisiä rakennuksia, sitä ei voi kieltää! <3

6. Pietari näyttää todella kauniilta ja kuuluu mullakin sellaisiin must matkakohteisiin :)

1. Pietari on kaunis kaupunki, sitä ei voi kieltää :) Kiva kuulla myös, että sua kiinnostaa Pietari!

7. Pietari ei ole muakaan jostain syystä kiinnostanut niin paljon, vaikka sieltä varmasti löytyy sellaisiakin paikkoja, nähtävyyksiä ja rakennuksia, jotka salpaavat hengityksen. Sun kuvat antavat ainakin ihanan kuvan Pietarista, että voisin kuvitella ainoastaan näiden perusteella käyväni siellä edes kerran esimerkiksi kesällä! Mutta saa tosiaan nähdä :)

Harmi, että Pietari ei kuitenkaan säväyttänyt teitä :/ Mutta ei kaikista paikoista voi aina pitääkään!

1. Pietarissa on kyllä upeita paikkoja, mutta ymmärrän hyvi mitä tarkotit :) Ja kyllä Pietarissa voi kerran elämässään käydä ;) Tosiaan kaikista kaupungeista ei voi niin pitää, mutta nyt on ainakin se koettu!

8. Vautsi mitä kuvia ja upeita rakennuksia! <3 Pietarissa olisi kyllä kiva päästä käymään :)

1. Kiitos! :) Nuo rakennukset ovat kyllä tosi kauniita. Ja kiva kuulla :)

9. Onpa ihania kuvia ♥ Tuolla nuo rakennukset houkuttaisivat vierailemaan, mutta muuten ei varmaan myöskään olisi hinkua sinne. Harmi, että tuo laiva ei ollut oikein hyvä ja samaa olen paljon kuullut muualtakin :/ Ainakin olette kokemusta rikkaampia <3

1. Kiitos! <3 Nuo rakennukset ovatki yksi syy miksi kiinnostuin Pietarista! Juu ei tuo laiva oikein mikään kummonen ollut :/ Reissu olisi varmasti olisi ollut kivempi, jos olisi ollut parempi laiva :) Ja ihan totta! <3