perjantai 19. tammikuuta 2018

3 x Matkabloggaajan näkökulmasta

Heippa! Kaikki haastepostaukset ovat aina olleet mun mieleeni ja tällä kertaa teen jälleen haasteen, mutta matkabloggaajan näkökulmasta. Löysin tämän haasteen alunperin Unelmatrippi- blogista😊

3 x paha matkatapa

Valittaminen. Liian usein tulee valitettua milloin mistäkin.. "Miks on näin kuuma?", "Mua väsyttää", "Mulla on nälkä!" jne. Tästä pahasta olen koittanut parhaani mukaan päästä eroon ja nykyään näihin osaa jo varautua paremmin esim tuohon nälkään.

Kärsimättömyys. En jaksa odottaa koskaan kärsivällisesti, että pääsen lennolle saatika koneessa, että oltaisiin perillä. En myöskään tykkää jonottamisesta saatika turhasta odottelemisesta..

Somettaminen. Joonasta ei haittaa, että kuljen kamera kädessä ja otan satoja reissukuvia, mutta somettaminen kyllä. Useamman kerran olen tästä kuullut, mutta voin myöntää olevani someriippuvainen ja rakastan somettamista! Tämä mun tapa voi ärsyttää myös seuraajiani, mutta itse taas seurailen enemmän kuin mielelläni muiden sometilejä matkoilta.

3 x outo matkatapa

Ikkunapaikka. Halun aina istua ikkunapaikalla jos mahdollista. Mulla on siitä ihana mies, että Joonas ei välitä missä istuu joten saan lähes aina istua hänen paikallaan, jos se on siis ikkunapaikka. Mun mielestä on ihana katsoa taivasta ja mahdollisia maisemia sekä kun kone nousee ja laskeutuu.

Matkalippujen kerääminen. Kerään reissuilta aina jonkun bussi-/metrolipun talteen ja multa löytyykin lähes jokaisesta maasta missä olen käynyt joku tuommoinen matkamuisto.

Paikallisuuteen tutustuminen. Tämä ei nyt periaatteessa ole outoa, koska moni haluaa tutustua paikallisiin juttuihin kuten ruokaan ja kulttuuriin. Mulla on kuiteki aina tapana, että haluan käydä paikallisissa isommissa ja pienimmissä ruokakaupoissa ostoksilla. En tiedä miksi, mutta haluan :D Samalla vertailen tuotteiden hintoja Suomeen ja mietin mitä ostaisin kotiin jos asuisin kyseisessä maassa. Lisäksi on tullut käytyä paikallisessa Jumalan palveluksessa, kirjastossa jne. Lisäksi aina vitsillä mietitään missä oltais töissä jos asuttais kyseisessä kohteessa. Mä olisin monesti Sephorassa tai ruokakaupassa😃 Olisi joskus myös kiva tutustua paikallisiin ihmisiin paremmin ja käydä jonkun kotona syömässä paikallista ruokaa.
 
3 x paras paikka, jossa olen käynyt

Lontoo. Tämä kaupunki pysyy ykkösenä, toivotaan että päästäisiin sinne tänä vuonna matkustamaan. Lontoo on vain niin ihana💜

New York. Myös Nyc on vaan niin upea kaupunki ja meidän reissu sinne tosi onnistunut!

Split. Rakastuin Krotiaan ja Splittiin kesällä 2015 ja haluaisin kovasti matkustaa sinne uudelleen. Kroatia on vain niin kaunis maa luontonsa ja merensä takia, että sinne on päästävä uudelleen.

3 x paikka, johon haluaisin (mutta jossa en ole vielä käynyt)

Islanti. Tämä on ollut mulla pitkään haaveena. Yksi syy miksemme ole Islantiin vielä matkustaneet on matkan korkea hinta, mutta olemme pikku hiljaa alkaneet suunnittelemaan matkaa, joten voi olla, että jossain vaiheessa pääsen vihdoin Islantiin. Islannissa kiinnostaa kaikki luonnon kohteet kuten vesiputoukset ja maisemat.

Aasia. Mulla on monta kohdetta Aasiassa joihin haluasin kuten Bali, Thaimaa, Japani, Kiina ja Malesia. Jossain kohtaa tulen varmasti Aasiaan matkustamaan, mutta nyt se ei ole suunnitelmissa. Aasiassa puoleen vetää suuret kaupungit, mutta myös rennommat rantalomat.

Australia. Oikeestaan samaa syy kuin Islannin kanssa miksen ole matkustanut Australiaan vielä. Matka vaatisi pitkää säästämistä sekä myös ajallisesti siellä pitäisi olla ainakin se pari viikkoa. Tämä on yksi unelma, joka toteutuu varmasti vielä joku päivä, muttei lähivuosina. Australia vaan vaikuttaa niin upealta paikalta. Erilainen luonto, eläimet sekä kaupungit kiinnostavat.
 
3 x inhokkipaikka, jossa olen käynyt

Monaco. Olenkin monta kertaa jo blogissani maininnut etten pitänyt Monacosta ja näin se vain on. Kaikista matkakohteista ei vaan voi pitää, tämä on yksi niistä. Syitä on muutama, mm. Monacossa oli vaikea liikkua eikä siellä ollut juuri mitään tekemistä/nähtävää mulle.

Rooman turistirysät. Rooma itsessään oli ihan jees, mutta kaikki tuo turistirysät olisi pitänyt kiertää kaukaa. Tosin sitten olisi monet kuuluisat nähtävyydet jääneet näkemättä. Kaupustelijoita oli aivan liikaa kokoajan ja he olivat myös joskus aggressiivisia turisteja kohtaan eli suuttuivat kun ei vastattu mitään. Liiallinen määrä ihmisiä ei vain iske muhun.Yritin muuten epätoivoisesti etsiä kuvaa Rooman turistirysistä enkä millään meinannut löytää kuin tuon vahingossa otetun kuvan Fontana Di Treviltä😄

Amsterdamin keskusta. Sama juttu kuin Roomassa. Olisi kyllä jäänyt monet nähtävyydet kokematta jossai tuonne keskustaan olisi mennyt. Amsterdamin keskusta oli tupaten täynnä ihmisiä ja pilvi haisi jatkuvasti joten nämä ovat syy miksen siitä tykännyt.

3 x eniten matkalla ärsyttää

Turistirysät. No niin, eiköhän jo tuossa edellisessä tullut selväksi etten pidä turistirysistä. Pienet määrät menevät, mutta jossain on vain liikaa ihmisiä eikä sillon ole kovin mukava olo.

Uusien paikkojen löytäminen. Mitä enemmän matkustaa, sitä paremmin yleensä löytää uusiin paikkoihin. Mutta joskus sitä menee vain hermo kun ei löydä jotakin paikkaa kartasta huolimatta tai johonkin on hankalaa kulkea.

Väsymys. Ennen olin matkoilla todella väsynyt kaikesta kävelystä ja uusista asioista, nykyään pidetään enemmän taukoja ja otetaan rauhallisemmin. Kaikkea ei tarvitse nähdä ja kokea kerralla. Mitenkään kovin energinen en kyllä reissuilla ole, vaikka yleensä tuleekin nukuttua hyvin ja pitkään.

3 x matkatavara eli näitä ilman en matkusta

Vara-akku. Jätin tästä kohdasta pois perinteiset kamerat, passit jne, koska ne nyt ovat itsesäänselvyyksiä. Päivitän reissussa paljon somea sekä käytän puhelintani karttanani, joten akkua kuluu myös paljon. Vara-akkua tulee käytettyä paljon ja se pelastaa mut reissulla!

Matkakirjat. Lähes jokaiseen matkakohteeseen johon olen matkustanut, olen ottanut mukaani vähintään yhden matkakirjan. Sitä on mukava lukea lentokoneessa ja etsiä hyviä ravintoloita ja mielenkiintoisia kohteita, joissa käydä reissussa.

Käsirasva. Mietin tätä kohtaa hetken aikaa ja toinen minkä olisin tähän voinut laittaa olisi ollut nenäsumute. Mutta lentokoneessa ja reissusa kuivuu kädet helposti ja ne on mulla muutenkin kuivat, joten ilman käsirasvaa en lähtisi reissuun tai jos se unohtuisi kävisin sen heti ostamassa.

3 x turhin matkatavara

Suoristusrauta. Aluksi mulla oli aina reissussa mukana suoristusrauta, mutta luovuin siitä melko nopeasti. Enkä nykyään muutenkaan sitä usein käytä, silloin tällöin. Hiukset saavat hengähtää ja suoristusrauta vie ihan turhaa tilaa matkalaukusta.

Liika määrä vaatteita. Nykyään pakkaan liian vähän kuin liikaa. Shoppailen reissuista yleensä muutamia vaatteita ja nykyään alan käyttää niin jo suoraan reissussa. Muutama pusero, hame ja farkut riittävät reissuun hyvin. Ei tarvitse ottaa joka päivälle eri asua, kun niitä voi vaihdella enemmin keskenään.

Shampoo ja suihkugeeli. Jokaisessa hotellissa jossa olen koskaan ollut on ollut vähintääkin shampoo ja suihkugeeli, joskus jopa hoitoaine. Ja myös vartalovoi kuuluu tähän ryhmään. Joten en koskaan ota mukaan shampoota enkä suihkugeeliä, koska ne ovat ihan turhaan mukana viemässä tilaa laukusta. Hoitoaineen yleensä otan mukaan, koska mun hiukset ei voi elää ilman sitä. Ja juu sen pitää olla oma kunnon hoitoaine!

3 x ihanimmat kokemukset matkalla

Auringonlaskut esim New York, Rooma, Split, Nizza. Mä rakastan auringonlaskuja, joten muistan hyvin nuo kaikki hetket kun olen nähnyt reissuissa niitä. Ne jäävät hyvin mieleenä kauniina muistoina.

Ensimmäinen ulkomaanmatka Joonaksen kanssa Madridiin. Oltiin me käyty Tallinnassa ja Tukholmassa ennen Madridia, mutta tuo oli meidän semmoinen kunnon ensimmäinen matka yhdessä. Se on jäänyt kyllä hyvin mieleen, olin niin onnellinen silloin(olen kyllä nytkin) ja kaikki oli ihanaa. Madrid oli muutenkin kohteena mun mielestä todella mukava!

Kun tajusin etten voi elää ilman matkustamista Splitin reissun jälkeen. Tämä Splithän on nyt jokaisessa kohdassa, mutta tuo reissu muutti oikeestaan todella paljon. Madridin jälkeen ajattelin, että no reissataan välillä, mutta Splitin jälkeen tajusin, että en halua matkustaa välillä, vaan haluan matkustaa kokoajan. Tuon jälkeen olenkin/ollaankin matkustettu aina kun siihen on tilaisuus ja säästetään rahaa uusiin matkoihin.

Mitäs tykkäsitte postauksesta?😊

26 kommenttia:

  1. Olipa kiva postaus! Tästä sai kivasti taas pieniä uusia tietoja susta ja sun matkustustottumuksista :) Heh, mulle se shampoo matkoilla on taas ihan ehdoton :D Mä en luota siihen, että hotellista löytyisi mun makuuni riittävän tehokasta shampoota, joten roudaan mieluummin omat mukana. Tosin tää on sitten aiheuttanut sen, ettei mun matkaseurueeni oo joutunut niitä tuomaan, kun sekä sisko että poikaystävä on käyttäneet sitten mun shampoitani :D Vaatteita tulee lähes aina pakattua liikaa, vaikka nykyään osaankin suht hyvin karsia pois kaiken turhan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Ja tälläsistä postauksista saa juu hyvin vähäsen tietoa toisesta:D Juu eihän ne hotellin shampoot monesti erikoisia ole, mutta kyllä niillä hetken aikaa pärjää. Haha aika hyvä, että muutkin sitten käyttää sun shampoita ;) Ja aika pienellä tulee hyvinki toimeen!

      Poista
  2. Ihan huippu, tykkäsin ja paljon <3 Ei auttanut ainakaan matkakuumeeseen kun tätä lueskeli, tällä hetkellä on kuume ihan jäätävimmillään :D Mä niin ihailen tuota matkustelumäärää mitä teette, oon sanonut sen ennenkin :)
    Toi on hyvä pointti että shampoo ja suihkugeeli kannattaisi jättää reissuilla koska lähinnä joka hotellista sellainen löytyy, haluan silti raahata omat aina mukanani:'D

    Somettaminen matkalla, mun miestä ei haittaa että myös kannan kameraa aina mukana, mutta se että täytyy joka päivä lisätä ainakin kaksi tai kolme kuvaa instaan, sitä hän ei käsitä ja oon siitä saanut kuulla:'D Niin ja jos tiedän että joku lähtee matkalle johonkin niin sanon aina että "laita sit instaan paljon kuvia" hitto itse rakastan laittaa ja rakastan yhtä paljon katsoa muiden matkakuvia :')

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jee ihana kuulla!<3 Paitsi ei tietenkää, että sulla on kamala matkakuume :D Siihen taitaa auttaa vaan uusi reissu! Mäkin raahasin ennen ne mukanani, mutta nykyään tyydyn hotellien tuotteisiin :)

      Haha aijaa :D Kaikki ei juu tuota somettamista ymmärrä paitsi ne ketkä itse tykkää siitä. Juu mulla ihan sama juttu, tykkään itse laittaa kuvia sekä katsella muiden :) Kiitos taas kivasta kommentista!

      Poista
  3. Mäkin haluaisin Islantiin! Haluttais päästä vaeltamaan sinne miehen kanssa, mutta kuten sanoit, se on kallista... :/

    ♡:llä valoloytyy.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Islanti olis kyllä ihan unelmakohde!<3 Pitää vaan alkaa ihan säästämään sitä varten niin pääsisi jossain kohtaa sinne :)

      Poista
  4. Tosi kiva postaus! Toi paikallisiin tapoihin tutustuminen oli hauska :D varsinkin se ruokakauppavertailu :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Haha juu munki mielestä se on hauska :D

      Poista
  5. Sulta saa hyviä vinkkejä ja ideoita omille matkoille! :) Mä sorrun tuohon liikapakkaamiseen vaikka karsinkin paljon matkalaukusta ennen reissua! Ja kuljetan mukana ihan kauheet määrät kosmetiikkaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, tosi kiva kuulla! :) Mäkin oon monesi siihen sortunut, mutta nykyään pärjää vähemmällä :D Ja kosmetiikkaa kyllä tarvii reissussa ja mä otan monesti näytteitä ja pieniä purnukoita mukaan :)

      Poista
  6. Olipa mielenkiintoinen postaus, tälläinen olisi kiva tehdä, vaikken matkabloggaaja olekaan :) Tästä oppi paljon uusiakin juttuja susta :) Mä tykkään myös käydä ulkomailla paikallisissa ruokakaupoissa ja ostaa varsinkin kaikkia sen maan herkkuja :D Mä en myöskään pidä turistirysistä ja kaupustelijoista, haluan olla rauhassa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti :) Ja tee ihmeessä, tälläset on mun mielestä aina kivoja postauksia! Just kun saa tietää enemmän toisesta :) Noniin, kiva kun joku muukin harrastaa samaa :D Ja etenkin kaikkia herkkuja on aina kiva ostaa reissuilta. Juu en mäkää, ne pitäis kiertää kaukaa!

      Poista
  7. tää oli tosi kiva postaus ja mielenkiintoista luettavaa! nää sun matka aiheiset postaukset on aina parhaita ^^!
    ps. australia ois varmaan mun ihanne matka kohde 8) <3 ja islantikin ois kyllä ihana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oii kiitti paljon! :) Kiva kuulla, että tykkäät <3 Nuo kaksi on semmoisia kohteita joihin ehdottomasti haluan! :)

      Poista
  8. Olipas hauska idea tehdä tästä tällainen matkustusversio! :) Itsekin tykkään tosi paljon Lontoosta, ja Islantiin olisi ihana päästä käymään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin munkin mielestä! :) Lontoo on tosi ihana ja Islanti taas semmoinen unelma matkakohde <3 :)

      Poista
  9. Tosi kiva tämäkin haaste! :) Ehdottomasti voisin itekin tehdä, jos vaan matkustaisin enemmän :D Australia on mullakin varmaan suurimpana unelmana, koska oon mun entisen luokkalaisen blogista päässyt seurailemaan au pair elämää siellä ja Australia vaikuttaa niin ihanalta maalta. Mua alkaa ahdistamaan suuren ihmisjoukon keskellä, joten musta tuntyy että nuo turistirysät ei olisi mullekaan oikein sopivia :D Mieluummin haluan olla sellaisessa paikassa, jossa saa rauhassa kierrellä ja jossa ei niin hirveästi näy turisteja. Tällaisena hulluna kirjaihmisenä olisi kyllä aivan mahtavaa päästä tutustumaan paikallisiin kirjastoihin! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti, mäkin tykkäsin tästä :) Ja tästähän on se lifestyle- bloggaajienkin versio! Vähänkö kiva, että oot päässyt seuraamaan entisen luokkalaisesi elämää Australiassa, varmasti mielenkiintoista ja tullut semmoinen olo, että itsekki tahtoisi sinne :) Suurissa ihmisjoukoissa alkaa helposti ahdistamaan ja tykkään muutenkin rauhassa ihastella jotakin ja ottaa kuvia jne.. :D Tuo on ihan totta! Ja mä uskon myös, kannattaa joskus käydä paikallisissa kirjastoissa :) Manchesterissa esim kävin kun se oli ihan nähtävyys siellä :D

      Poista
  10. Ei vitsi mää pystyn niin moneen näistä samaistumaan :D!!<3 Ja hitsi, pakko päästä itekkin Lontooseen, kun kaikki hehkuttaa sitä!:o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oii ihana juttu! :D<3 Kannattaa kyllä matkustaa Lontooseen jos tilaisuus tulee, se on aivan ihana paikka! :)

      Poista
  11. Tosi kiva postaus (ja anteeksi, että kommentoin hieman myöhässä...) ♥ Mun mielestä tällaisia haasteita on kiva lukea, koska ne ovat hieman erilaisempia kuin ne yleiset haasteet, joissa kysytään nimeä, lempiruokia, lempimatkakohteita yms. Tämä oli kivalla tavalla toteutettu! Olisi kiva tehdä itsekin tällainen, mutten ole matkustanut niin paljon, että saisin millään tavalla mielenkiintoista postausta kirjoitettua :'D

    Ihana tuo toisiksi viimeisin kuva muuten! *_* ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! <3 Ja kivan kun aina jaksat kommentoida :) Juu mä tykkään myös tälläisistä haasteista tosi paljon! Ja tämän saman postauksenhan voi tehdä ilman, että liittyy matkustamiseen. Neki on mun mielestä kivoja! Kiitti vielä :)<3

      Poista
  12. ihan tosikiva ja mielenkiintoinen postaus!! Mä itekki haluun aina käydä paikallisissa ruokakaupoissa musta hauska aina tutkia mitä kaikkea sieltä löytyy ku monesti ihan eri juttuja kun suomessa!:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Juu toi on kyllä ihan parasta, on kiva ostaa semmosia juttuja mitä Suomesta ei saa :D

      Poista
  13. Islanti on mullakin haaveissa!<3 Ja hei totta, itselläkin on monesti mukana joko suoristusrauta tai kiharrin ja hyvin harvoin tulee silti kumpaakaan käytettyä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla, että suakin kiinnostaa se!<3 Niin toi ihan totta, monesti ne on mukana muttei niitä sitte kuitenkaan käytä:D

      Poista

Kiitos kommentistasi! ♥