perjantai 9. maaliskuuta 2018

Minilomalla talvisessa Riiassa

Heippa! Ja ihanaa perjantaita😊 Tänään kerron teille meidän minilomasta Riiassa. Varattiin matka lähinnä sen edullisuuden vuoksi ja kun hiukan selvittelin mitä kaikkea Riiassa voisi tehdä, löysinkin monta mielenkiintoista kohdetta! Riika osoittautui mukavaksi kaupungiksi, jossa pari päivää riittää vallan mainiosti tutustumaan kaupunkiin.

Lauantaina lähdettiin aamulennolla kohti Riikaa. Mentiin semmoisella pienellä, mun mielestä vanhalla romu koneella 😄 Olen ennenkin lentänyt pienillä lentokoneilla ja yksi lentofirma mihin luotan on Finnair. Joten ei kun koneeseen ja toivottiin parasta. Lennot kumpaakin suuntaan menivät kuitenkin hyvin. Lentokentältä otettiin taksi ja kuski päätti huijata meitä heti kättelyssä. Hiukan harmitti maksaa taksista puolet kalliimpi hinta, mutta en jaksanut alkaa tappelemaan kuskin kanssa, kun hän ei edes osannut englantia. Riiassa nämä taksihuijaukset ovat melko yleisiä. Onneksi paluumatkalla taksi veloitti meiltä oikein summan eli 12 euroa keskustan läheltä kentälle.

Kamat hotelille ja tutustumaan kaupunkiin! Ja se muuten onnistuu hetkessä. Kaupunkiin tutustuminen siis. Kierreltiin vanhassa kaupungissa ja käyttiin katsomassa Mustapäiden taloon, joka on yksi Riian nähtävyyksistä. Lisäksi käytiin ihailemassa Riikaa Pyhän Pietarin kirkon korkeuksista. Tuonne ylös pääsee kätevästi hissillä, vaikka se onkin maksullinen. Tuon jälkeen pyörittiin keskustassa ja käytiin ihailemassa Riian siltoja. Yksi mies otti meistä kuvankin ja välillä onkin mukava saada yhteiskuviakin reissusta. Löydettiin hauska ravintola vanhasta kaupungista nimeltään Moonshine. Tuolla ravintolassa oli kaikkia Elvis ja Marilyn Monroe kuvia, vanhoja autoja jne. Noiden lisäksi myös herkullista ruokaa! Käytiin muutamassa kauppakeskuksessa, mutta en oikein tarvinnut mitään, koska olin shoppailut jo Krakovassa niin paljon. Illalla oltiin väsyneitä, joten lähdettiin aikaisin hotelille ja nukkumaan.
Sunnuntaina herättiinkin pirteänä aamupalalle. Meidän hotelli oli ihan mukava, perus aamupala sekä melko lähellä keskustaa. Lähdettiin aamupäivästä kohti Riian suklaamuseota. Mä olen suklaanystävä, joten tuommoinen museo oli kuin tehty mulle! Museoon ei ollut kallis sisäänpääsy ja siellä sai myös pieniä maistiaisia. Tutustuttiin siis suklaan tekemiseen ja historiaan, otettiin hauskoja kuvia sekä saatiin itse tehdä suklaat jossa luki valmiina I love ja siihen sai lisätä sitten mitä rakastaa, vaikkapa I love you. Saatiin myös alennuskupongit suklaakauppaan, joten onnistunut käynti!

Tuon jälkeen suunnattiin kohti Riian kauppahallia. Mä en melkein koskaan osta kauppahalleista mitään, mutta siellä on kuitenkin kiva käydä. Tuo kauppahalli oli valtava ja täynnä ihmisiä. Käytiin katsomassa viereinen iso rakennus, joka oli ilmeisesti yliopisto. Sitten oli aika tutustua paikalliseen juutalaismuseoon, joka oli tällä kertaa lähes kokonaan ulkona. Museo on ilmainen, mutta sinne voi itse jättää lahjoituksen. Museo on rakennettu alueelle, jossa Latvian juutalaiset asuivat ghetossa. Museo oli ihan mielenkiintoinen. Siellä oleva talo, joka oli rakennettu ilmeisesti vähä kuin juutalaiset olisivat siellä asuneet, oli kaikista mielenkiintoisin asia museossa.

Myös Riiassa on Stockmann ja vaikken kyseisen kaupan ystävä olekaan, niin oli mukava päästä sisälle lämmittelemään. Riiassa oli kylmä tuolloin ja oltiinkin sisällä aina kun voitiin. Käytiin useamman kerran kaakaolla ja kahvilla jossakin kahvilassa, esimerkiksi Costa Caffeessa, joka on meille tuttu kahvila mm. Krakovasta ja Manchesterista. Käytiin uudelleen vanhassa kaupungissa ja tällä kertaa mentiin myöskin meille tuttuun ravintolaan Fridaysiin. Tuolta saa mielestäni ihan hyvää hampparia ja drinkit siellä ovat myös herkullisia. Olen alkanut suosimaan alkoholittomia drinkkejä ja huomannut niiden myös olevan paremman makuisia. Lasillisen viiniä mun keho kestää hyvin, mutta välillä mulle tulee huono olo alkoholista. Joten Fridays on ainakin semmoinen ravintola mistä saa tosi hyviä alkoholittomia drinkkejä!
Mietittiin syömisen jälkeen mitä tehtäisi, koska kaikki mitä oltiin haluttu nähdä ja kokea oli jo tehty. Onneksi tuommoisessa tilanteessa keksii aina jotakin ja nytkin lähdettiin tunnin ratikkakierrokselle, jossa mentiin keskustan ulkopuolelle. Samalla alettiin miettimään mitäs nyt? Kesällä tilanne olisi ihan eri. Voisi ostaa eväät ja mennä piknikille tai terassille istuskelemaan, mutta talvella kylmyydessä tekemisen keksiminen onki eri juttu. Oltiin jo pitkään haluttu mennä katsomaan Jumanji elokuva, joten mentiin sitten ensimmäisen kerran elokuviin ulkomailla! Kokemus oli mukava. Leffateatterihan oli Finnkinon, joten ei mikään erikoinen elokuvateatteri. Tuolla sai juoda alkoholia salissa, mikä oli meistä hassua ja meidän viereiset ihmiset joivatkin skumppaa. Myös itse elokuvateatterista saa ostettua vaikkapa viiniä tai lonkeroa elokuvaan. Aion kyllä jatkossakin mennä elokuviin ulkomailla, jos ei muuta keksi! Olimme jo lähdössä hotelille takaisin, kun näimme Radissonin skyline hotellin. Päätimme mennä juomaan yhdet hotellin ylimpään kerrokseen, josta on hyvät näkymät kaupunkiin. Myöhemmin tulee kuvaa tuolta ylhäältä, harmi kun ei tullut otettua kuin muutama kuva sieltä. Oli todella viihtyisä paikka!

Tuollaiset minilomat ovat aina mukavia ja Riikaan voisin joskus uudelleen matkustaa kesällä. Oli kuitenkin aikaa rentoutua reissussa eikä tarvinnut kiirehtiä paikasta toiseen. Tuollaiset lomat ovat mun mieleeni!

Mitä te tykkäsitte Riiasta? 💜

1. Minilomat piristävät kyllä kummasti ja Riika vaikuttaa ihan kivalta kaupungilta! Ei ehkä ihan siltä, minne itse ekana suuntaisin, mutta voisihan tuollakin joskus käydä just jollain viikonloppureissulla :)

Mua ärsyttää ihan suunnattomasti tollanen turistien huijaaminen! Nykissäkin esimerkiksi yritettiin antaa muka vahingossa liian vähän vaihtorahaa takaisin (eikä ollut kyse mistään tipistä) ja tuntui että hinnat katukaupoissa ym. vaihteli ihan naamakertoimen ja kansalaisuuden mukaan. Jotenkin tollanen on niin outoa, kun en usko, että Suomessa toimitaan yhtään samalla tavalla turistien kohdalla. Tai ainakin toivon, että ei!

1. Tuo on totta! :) Välillä pidemmät matkat väsyttävät, kun on ollut niin paljon tekemistä :D Juu ei Riika mikään pakollinen matkakohde itsellekkään ollut, mutta sinne sai niin edullisesti matkan, joten miksei!

Muakin ärsyttää :/ Tais olla itseasiassa eka kerta meidän kohdalla! Egyptissä ne vissii yritti, mutta meillä oli opas, joka tiesi hinnat joten pahemmilta huijauksilta vältyttiin. Nykissä en itse huomannut huijaamista, mutta varmasti siellä sitä tapahtuu ja se on ikävää. Munkin on vaikea uskoa, että Suomessa tuommoinen olisi yleistä, ehkä yksittäisiä tapauksia.

2. Ihania kuvia ihanasta kaupungista! Itse tykästyin Riikaan, kun vierailin siellä päivän verran pari vuotta takaperin - hyvä ystävä on kotoisin kyseisestä kaupungista, joten hänen opastuksellaan tuon yhdenkin päivän aikana sai paljon irti :) Ehdottomasti kyllä vielä joskus palaan ja Latvia kiinnostaa kohteena kyllä noin muutenkin!

1. Kiitti! :) Kiva kuulla, että säkin tykkäsit Riiasta. Paikallisen silmin kaupunkikin näyttää varmasti erilaiselta. Muakin kiinnostaa Latvian linnat ja muut kaupungit :)

3. Kuulostaa kivalta minireissulta :) varsinkin suklaamuseo! :D

Tommoset huijari taksi kuskit ottaa kupoliin! Ja varsinkin kun ite on käynyt niin vähän missään ulkomailla ni ei ole kokemustakaan. Varmasti mun tuurilla istuisin aina huijarikuskin kyytiin :D oisko sulla jakaa jotain tipsejä reissuista, siis semmoisia varo näitä? Vai onks huijatuksi tuleminen aina vaan huonoo tuuria? :/

1. Oli kyllä mukava reissu! :) Ja tuo suklaamuseo oli kiva kokemus.

Muakin ärsytti, mutta ihmisen joka ei osaa englantia niin hänen kanssaan on vaikea alkaa selvittämään asiaa. Noita huijareita on varmasti kaikkialla, mutta me ollaan menty aika usein taksilla ja tämän yhden kerran huijattu.

Hmm no mä itse aina selvitän etukäteen paljon taksin tulisi maksaa kyseissä maassa. Hinnan voi sopia kuljettajan kanssa, mutta mä en sitä oo kyllä koskaan tehnyt. Ja ottamalla tietty luotettavan taksifirman taksin! Toki mekin otettiin Riiassa ihan taksifirman taksi, mutta ei niistä koskaan voi varmasti tietää. Katon myös aina Google mapsista missä mennään ja kyllä kuskit on aina menneet sitä reittiä pitkin, mitä Googlekin on näyttänyt :D

4. Erittäin ihania kuvia Riiasta, lisäksi teidän loma kuulostaa menneen oikein hyvin <3 Tuopa juuri, talvella ei ole niin paljoa tekemistä kuin kesällä ja se pätee ihan kotonakin :D Haluaisi tehdä jotain kivaa, muttei voi kun on niin kylmä :( Jännä kuinka tuolla saa leffateatteriin viedä alkoholia :D Mäkin olen käynyt Fridaysissa syömässä ainakin Lontoossa ja siellä on oikeesti tosi hyvät ruoat! Taidettiin Tukholmassa käydä kyseisessä paikassa myös yhdillä :D

1. Kiitti! <3 Ja oli mukava loma :) Juu kotona ihan sama juttu, ei ole niin paljoa tekemistä kuin keväällä ja kesällä. Onneks kevät on pian täällä! Munki mielestä se oli hassua, kun ei itse ole tottunut :D Fridays on mullekki tuttu ja sieltä saa hyvää ruokaa ja hyviä drinkkejä :)

5. Tuo kuva yläilmoista, niin kauniit näkymät!

6. Ihana postaus ♥ Teillä on ollut kyllä ihana miniloma ja mielenkiintoisia vierailukohteita :) Tuo talven kylmyys on aina sellainen, joka saa vähän miettimään enemmän niitä tekemisiä, kun kesällä voi tehdä niin paljon enemmän ulkona :/ Haluaisin kyllä joskus Riiassa käydä, mutta missäpä en :D

1. Kiitos! <3 Ja niin oli :) Tuo on ihan totta, talvella pitää eri tavalla suunnitella tekemistä kuin kesällä. Mutta onneksi monia kivoja juttuja voi tehdä nimenomaan sisällä! Haha juu, kannattaa kyllä tuonne suunnata, jos kiinnostaa :) Juuri sopivan lähellä ja Riikaan pääsee edullisesti.

7. Oi vautsi mitä kuvia, ja varsinkin tuo heti ensimmäinen! Jäin vaan tuijottamaan sitä hetkeksi :D<3 Itse en ole koskaan käynyt tuolla, ja pakko myöntää ettei se ole käynyt mielessä tulevaksikaan kohteeksi. Mutta tämä sun postaus ja upeat kuvat herättelivät kyllä kiinnostusta, ja näyttäähän se nyt tosi kivalta kaupungilta! Sopii varmasti just täydellisesti viikonloppukohteeksi :)

1. Kiitos! <3 Mä tykkään myös tuosta ensimmäisestä kuvasta :) Mäkään en ennen ajatellut Riikaa matkakohteeksi, mutta semmoisissakin kohteissa on mukava käydä mistä ei sillee haaveile. Mukava kuitenkin kuulla, että tämä postaus herätti sun mielenkiinnon! Viikonloppukohteeksi Riika on just hyvä :)

8. Minilomat on ihan parhaita ♥ Teidän matka kuulostaa mukavan rennolta, juuri sellaiselta arjen piristykseltä :) Ihania kuvia oot myös napsinut, tykkään niin sun kuvien sävyistä :) Oon käynyt Riikassa pari kertaa ja pidin siitä varsinkin kesällä tosi paljon :)

1. Niin on! <3 Ja juuri tuota tuo loma olikin! Kiitti, näissä kuvissa on kyllä kivat värit :) Uskon, että kesällä tuo on vieläkin mukavempi kohde eli pitää joskus mennä kesällä uudelleen!

9. Vaikuttaapa kivalta ja monipuoliselta kaupungilta! En tiennytkään, että tuolta löytyy juutalaismuseo ja Stockakin! :)

1. Kyllä! :) Ja kiva, että tuli uuttakin tietoa Riiasta.

10. Ihana idea tuo ratikka-ajelu! Just tollasta hauskaa yhdessä tekemistä, missä ei tarvii olla niin kovin paljon suunnittelemista, vaan voi vaan nauttia olosta 😍

1. Haha joo :D Jep, tuommoiset asiat on niitä parhaita <3

11. Hassua että aina tulee yleensä lähdettyä minilomalle Tallinnaan tai Tukholmaan, kun Riikakaan ei olisi kuin lyhyen lentomatkan päässä! Rakastan tuollaisia kauniita rakennuksia ja vanhoja taloja, joita tuolla näyttää olevan :) Teidän reissu kuulostaa ihanan rennolta ja pari päivää riitti varmasti hyvin ♥

1. Niinpä! :) Mutta kannattaa kyllä lähteä välillä myös vaikkapa Riikaan! Niin mäkin tykkään niistä todella paljon <3 Oli kyllä rento loma ja muutama päivä riitti tuolla oikein hyvin :)

12. en oo sen kummemmin miettiny riikaan matkustamista, mutta tuolleen paripäivän reissuksi se kuulostaa juuri hyvältä kohteelta ja että siellä kyllä tekemistä ja näkemistä on:) Just mietin pitäskö lähtee pitkälle vkl reissulle johonin lähelle vai jäädä suomeen niin tää vois olla hyvin yksi vaihtoehto:)

1. Juu jos kaipaa muutaman päivän lomaa johonkin, niin suosittelen kyllä Riikaa! :) Kiva kuulla, että mietit Riikaa, suosittelen kyllä :)

13. Riika kuulostaa kyllä ihanalle kaupungille!<3 Kesällä se voisi olla just ihan superihana kaikkine toreineen ja terasseineen :) Just katselin, että edullisia muutaman päivän reissuja löytyi tonne tosi paljon :-)

1. Niin se kyllä onkin! <3 Kesällä varmasti vielä kivempi, pitää siis joskus mennä uudelleen kesällä :D Ihan varmasti löytyy edullisia reissuja, eikun varailemaan ;)

14. Kiva kun pääsitte lähtemään minilomalle <3 Ne on tosi kivoja kun saa ajatukset muutamaksi päiväksi pois arjesta :)

15. Mä en ole sen kummemmin miettinyt, että haluaisin juuri erityisesti Riikaan, mutta kyllä kai sinne voisi tehdä sellaisen minireissun vaikkapa pienen kaveriporukan kanssa :) Kesällä on varmasti vähän mukavampikin olla reissussa, kun ulkona ei ole niin kylmä ja silloin keksii aika varmasti enemmän tekemistä kuin talvella.

Tosi kiva postaus kuitenkin, ihanaa että nautitte Riiasta, vaikka olitte jo pienen ajan sisällä nähneet ne jutut, jotka halusittekin nähdä ja että tekemistä oli hieman hankalaa keksiä sitten loppupeleissä. Kyllähän tällaiset lyhyetkin reissut vievät stressiä hiukan pois, onneksi :)

1. Juu tuommoinen reissu Riikaan kuulostaa just hyvältä! :) Ihan totta, kesällä paljon kivempi, mutta talvellakin omanlaisensa kokemus.

Kiitos paljon! :) Riika on niin pieni, että nopeasti sen kiertää :D Mutta ei ainakaan tullut kiirettä! Ja niinpä :)