perjantai 29. kesäkuuta 2018

Miksi ja miten lopetin tupakan polton?


Olen polttanut tupakkaa jo teini-iästä saakka säännöllisesti. Kaikki alkoi yhdestä tupakasta. Monet sanovat tupakan maistuvan pahalta ensimmäisellä kerralla ja niin se taisi olla minullakin. Muistan kuitenkin sen mielihyvän, jonka se tuotti. Tupakka auttoi vitutukseen. Olen lopettanut ennen kolme kertaa ja kerran taisinkin olla useamman kuukauden polttamatta. Nämä olivat kuitenkin sillon, kun aloitin tupakan. Mulle tuli vaihe etten halunnut edes lopettaa. Tupakka tuotti niin paljon hyvää oloa mulle. Siitä tuli osa mun identiteettiä ja mua. En pelännyt tupakan aiheuttamia haittoja enkä kuolemaa. Halusin vaan polttaa. Tunsin oloni aina kiusaantuneeksi ja hermostuneeksi, jos jouduin tilanteisiin jossa ei voinutkaan polttaa. Aamu alkoi kahvilla ja tupakalla ja päättyi iltatupakkaan. Rakastin käydä tupakalla, hengähtää sen kanssa. Polttaa, kun hermostutti tai jännitti. Sauhutella tauoilla koulussa, terassilla siiderin kanssa tai auringon laskua katsellessa. Se oli se yksi päivä, kun päätin että lopetan tämän järjettömyyden Ja siitä tämä lähti.

Oikeasti olen halunnut lopettaa tupakan jo pari vuotta. Mulla ei kuitenkaan ole ollut rohkeutta edes yrittää. Pelkäsin epäonnistuvani. Pelkäsin mitä elämäni on sen jälkeen. Kuvittelin sen olevan tyhjää, kuvittelen jääväni jostakin paitsi. Pelkäsin etten olisi enää oma itseni. Pelko esti mua yrittämästä. Olen jo pitkään tehny töitä itseni ja mieleni kanssa. Ihan tietoisesti. Lukenut kirjoja ja maannut sohvalla tuntikausia keskustellen itseni kanssa. Miettinyt miksi ennen vihasin niin paljon itseäni. Kun kuitenkin olen ihan hyvä ihminen. Päätin, että alan rakastamaan itseäni ja oikeastaan syy miksi lopetin tupakan on, se että taidan vihdoin rakastaa itseäni! Kirja Tikapuut taivaaseen kirja auttoi mua valtavasti. Ei kukaan itseään rakastava ihminen tee itselleen pahaa myrkyttämällä itseään. Tämä on todella rajustikin sanottu, mutta mieti kun rakastat jotakin ihmistä tai eläintä todella paljon. Haluatko myrkyttää häntä tuhansilla myrkyillä, joista moni aiheuttaa syöpää ja muita sairauksia? Moni lopettaa tupakan raskausajaksi ja sitten aloittaa uudelleen. Lopetat, koska rakastat lastasi. Muttet itseäsi.

En halua itselleni mitään pahaa, haluan elää hyvän elämän onnellisena. Tupakan lopettaminen on parasta mitä voit itsellesi, läheisillesi ja maailmalle tehdä. Muut ihmiset joutuvat kärsimään passiivisesta tupakoinnista. Luonto täyttyy saasteista ja roskista, tupakkafirmoista puhumattakaan. Tupakoitsijaa ärsyttää kalliit hinnat ja paikat, joissa tupakointi on kielletty. Itse en kyllä usko, että noista olisi kovinkaan paljon apua lopettamisessa. Se kaikki lähtee itsestään, siitä että haluaa itselleen hyvää.

Mun yksi suuri unelma auttoi mua myös lopettamispäätöksessä. Unelmana on lähteä ulkomaille työharjoitteluun ja Australia kiinnostaa mua todella paljon. Kaupunki johon haluaisin on savuton, siellä on siis kielletty tupakointi. Lisäksi Australia on tunnettu kalliista hinnoistaan tupakan suhteen, joten tämä motivoi mua suuresti. En halua tupakan vaikuttavan mihinkään mun elämässä. En hyvässä tai pahassa. Haluan tehdä itse päätökseni, en halua riippuvaisuuden tekevän sitä puolestani. Rahaahan tässä säästyy, mutta se ei mua enää juurikaan motivoi. Raha on kuitenkin aina vaan rahaa. Joillakin se voi olla koko viikon rahat mitkä tuhlaa tupakkaan, joten tälläiselle raha voi olla suuri motivaatio. Se ei riitä kuitenkaan kokonaan.
Haluan voida hyvin, olla terve ja nauttia elämästä ilman tupakkaa. Ja olenkin huomannut, että oon onnellisempi kuin ennen. Ja on ihanaa, kun jaksaa paremmin! Nukun paremmin, en hengästy portaissa, tuoksun hyvältä ja oikein säteilen. Mun mieli on myös tosi positiivinen! Oon jo tottunut etten enää mee tietyissä tilanteissa tupakalle enkä ajattele sitä jatkuvasti.

Jonkun mielestä tupakan lopettaminen voi kuulostaa helpolta. Ja siis yllättävän helppoahan tämä on ollut! Käytän korvaushoitona nikotiinipurkkaa, joka on auttanut mua paljon. Tarkoitus on kuitenkin päästä riippuvaisuudesta eroon, joten tämä on vain väliaikaista. Aloitan pian nikotiinista vieroittumisen, mutta haluan edetä rauhassa. Tupakan lopettaminen ja nikotiiniriippuvaisuudesta pääseminen ovat pitkiä prosesseja eikä niitä tehdä hetkessä. Haluan antaa itselleni aikaa ja voittaa tämän taistelun.

Jos siis harkitset tupakan lopettamista, suosittelen tekemään sen hitaasti ja valmistautumaan siihen päivä päivältä. Kannattaa myös muistaa, että me kaikki olemme erilaisia ja kaikilla toimii eri keinot. Suosittelen lukemaan Allen Carrin Stumppaa tähän kirjan. Siinä saa samalla tehtyä mielen kanssa töitä, että alkaisi oikeasti uskomaan siihen elämänään  ilman tupakkaan, joka ei ole vähintään yhtä hyvää vaan parempaa ilman sitä! Tee itsesi kanssa paljon töitä äläkä luovuta! Suosittelen myös vähentämään paljon ennen lopettamista, jolloin totut olemaan ilman tupakkaa. Lisäksi kannattaa tehdä lopettamisesta julkista ja iso numero. Lisäksi mieti syitä miksi haluat lopettaa? Valitse hyvä ajankohta lopettamiselle sekä tee sinä päivänä, kun on ensimmäinen savuton päiväsi jotakin todella mukavaa! Ole itsellesi armollinen äläkä ajattele ettet pysty lopettamaan tai jäät jostakin paitsi. Tupakoitsijat jäävät jostakin paitsi et sinä. Käytä myös tarpeen tullen nikotiini korvaushoitoa.

Toivon, että tästä postauksesta on apua jollekkin joka miettii tupakan lopettamista. Tiedän, että se voi olla hankalaa, mutta täysin mahdollista! Elämä ilman tupakkaa on parempaa, kokeile vaikka. Se on kiinni omasta asenteesta, halusta ja rakkaudesta itseään kohtaan pystyykö aloittamaan paremman elämän.

18 kommenttia:

  1. Tosi hyvin kirjoitettu! Elämä on varmasti paljon helpompaa ja kivempaa, kun et enää polta. Itse en ole ikinä edes maistanut tupakkaa ja tämä postaus motivoi olemaan jatkossakin maistamatta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ja niin on :) Tosi hyvä ettet ole edes kokeillut tupakkaa etkä aiokkaan kokeilla! Kiva, että tämä motivoi myös olemaan polttamatta, en ajatellut sitä ollenkaan tätä postausta kirjottaessa.

      Poista
  2. Huikea postaus ja saavutus itsessään ♥ Oon niin ylpeä susta, että olet lähtenyt parantamaan elämääsi haluamallasi tavalla ♥ Voin vain kuvitella, ettei ole ollut helppoa lopettaa ja on varmasti vaatinut runsaasti ajatustyötä siellä taustalla!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! <3 Mäkin olen tosi ylpeä itsestäni :) Totta, mutta ehdottomasti kaiken työn arvoista!

      Poista
  3. Todella hieno päätös, paljon tsemppiä myös jatkoon! <3 Tupakasta irti pääseminen ei varmasti ole helppoa, ja tosi hyvä, jos keksii jotain oikeasti motivoivia asioita, kuten tuo Australia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos! :) Just noin, ehdottomasti kannattaa olla jotakin mikä motivoi lopettamisessa!

      Poista
  4. Hyvä postaus ja aivan upea saavutus! Oon ylpeä susta ♥ Ei varmasti oo kyllä helppoa lopettaa, ihailen sun mielen lujuutta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! <3 Mäkin oon tosi ylpeä itsestäni :)

      Poista
  5. Luin tämän pari päivää sitten ja nyt kun pääsin koneelle niin pääsin myös kommentoimaan. Huippua Niina, saat olla oikeesti todella ylpeä itsestäsi! Tuossa on moinen työ, eikä tuo oikeesti oo helppoa. Seurasin sun snapchatistakin kyseisestä aiheesta ihan mielenkiinnolla kaikkia faktoja mitä kirjoitit. Ihan mahtavaa että kirjoitit aiheesta tännekin! Nostan hattua sulle! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana oot, kun aina kommentoit mun postauksia! <3 Ja kiitos paljon! Kiva, kun pidit niitä tarinoita mielenkiintoisena :) Kiitos vielä <3

      Poista
  6. Vitsit Niina mää ihailen miten paljon työtä oot nähny tän kaiken eteen ja oot pystynyt siihen!! <3 Varamasti tuo meneminen aussien sinne kaupunkiin motivoi tosi paljon, koska matkustelu<3 :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Emilia! <3 Haha ihan totta, matkustaminen motivoi aina ;)

      Poista
  7. Tupakoinnin lopettaminen on kyllä oikeasti todella hyvä päätös, hienoa, että olet onnistunut siinä! :) Ja itseäni ehkä juuri ei-tupakoivana ärsyttää suunnattomasti se, että tupakkaa on joidenkin pakko poltella sielläkin, missä ei saisi (esimerkiksi festareilla esiintymislavojen edessä), koska se haju on aivan hirveä. Tuntuu, etteivät he ajattele yhtään muita, koska on vain pakko saada itselle hyvä mieli. Ja sitten tumppi viskataan tietenkin maahan ja esimerkiksi lintuparat syö niitä ja kuolee niihin :( Tämä ei tietenkään koske kaikkia tupakoijia, mutta todella moni ei ajattele ympärillä olevia ja se on surullista :( Ja juuri tänäänhän on uutisoitu siitä, miten Suomessa jopa 15% raskaana olevista äideistä polttaa! Järkyttävää :( Mie en ole koskaan edes maistanut tupakkaa, joten en osaa sanoa, kuinka se koukuttaa, joten parempi pysytellä kaukana :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä! :) Juu itsekin tuohon olen varmasti sortunut, koska riippuvaisuus saa aikaan itsekkäitä päätöksiä :( Tupakan haju on niin kamala, heti lopetettuani se haju on alkanut ällöttämään mua.. Tuo roskaaminen on myös asia, jota en halua tehdä enää koskaan. Mä luin myös tuon artikkelin ja se on niin surullista miten moni tupakoi raskausaikana :/ On todellakin hyvä juttu pysytellä kaukana tupakasta!

      Poista
  8. Tosi hyvä ja asiallinen teksti! Ihan mahtavaa kuulla, että olet päässyt irti tupakasta ja koet voivasi paljon paremmin kuin silloin, kun poltit tupakkaa :) Lopettaminen on aina hyvä päätös, etenkin jos tuntuu pahalta ennen sitä ja kun siitä kuitenkin seuraa noin paljon kaikkea hyvää. Tietysti tupakka on aina terveysriski, ihan kenelle tahansa meistä, mutta kaikki eivät pysty lopettamaan sen polttamista, mikä on harmi.

    Oon tosi ylpeä, että olet päässyt noin pitkälle, jatka samaan malliin ja suuren suuret tsempit vielä tulevaan! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Mä oon myös todella iloinen, että pääsin irti tupakasta! Mä taas itse uskon, että jokainen pystyy lopettamaan tupakoinnin, jos oikeasti niin haluaa. Toisaalta kaikilla ei ole niin paljon mielenhallintaa, mutta sitäkin voi opetella :) Kiitos paljon ihana! <3

      Poista
  9. Ihan supermielenkiintoinen teksti! Mä en ole itse koskaan polttanut, mutta mun mielestä on silti ollut tosi jännittävää ja kiinnostavaa seurata sun lopettamista Instan ja Snäpin kautta. Tulee itsellekin sellainen voimaantunut tunne kun sun ote on niin ihanan tsemppaava! Ja kun nähtiin silloin täällä Tampereella, munkin mielestä sä säteilit<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Ja musta on tosi mahtavaa, että sä ja muutamat muut ootte tykänneet näistä vaikkei koskaan olisi polttanutkaan. Ihana juttu! <3 Kiitos vielä Elli :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! ♥