lauantai 30. joulukuuta 2017

Seuraavat matkakohteet: Krakova ja Riika!

Heippa!😊 Tällä kertaa vuorossa seuraavat matkakohteet, jotka ovat kaksi kaupunkikohdetta! Näin talven aikaa haaveilen kyllä kovasti lämpimästä, mutta nykyään lämpimään on hyvä matkustaa vuodenajasta riippumatta. Sää Suomessa on niin epävakaa, joten mielestäni kesälläkin on mukava matkustaa lämpimään. Ja yksi syy miksi suosin kaupunkilomia myös talven aikaa ovat niiden edulliset hinnat!

Me varattiin itseasiassa Riika ennen Krakovaa, koska saatiin todella edullinen reissu sinne. Krakovan reissu oli aika extempore, koska meidän oli oikeesti tarkoitus matkustaa Müncheniin. Ei kuitenkaan saatu jalkapallopeliin mitään suht edullisia lippuja ja muutenkin matka oli hankala suunnitella, joten
Müncheniin mennään joskus myöhemmin. Krakovaan olen oikeesti halunnut vuosia ja syy siihen on oikeestaan Auschwitz😏

Olen monesti maininnut kiinnostukseni historiaan kohtaan ja etenkin toinen maailman sota on aina kiinnostanut mua. Olen käynyt Berliinissä myös tutustumassa tuohon aiheeseen mm. Juutalaismuseossa sekä nyt Amsterdamissa Anne Frankin museossa.  Luultavasti ilman Auschwitzia en Krakovaan matkustaisi, se vaan sattuu olemaan siinä lähellä. Joten Auschwitziin ollaan ehdottomasti menossa! Myös Riiassa taitaa hiukan näkyä juutalaisuuteen kohdistuneet kauheudet, joten sielläkin aion tutustua aiheeseen. Mä luultavasti itken jo etukäteen Auschwitziin mentäessä ja kokoajan siellä, mutta sinne on ihan pakko päästä käymään.Olen jo katsonut dokumentteja liittyen Auschwitziin sekä tarkoitus olisi myös lukea kirja liittyen kyseiseen aiheeseen. Niistä saa hyvää tietoa ja tuntumaa tulevaa varten.

Krakovassa mua kiinnostaa myös vanha kaupunki, joka näyttää ihastuttavalta paikalta!😍 Vanhat kaupungit ovat myös aina lähellä mun sydäntä. Wieliczkan suolakaivoksilla mennään luultavasti myös käymään, koska meillä on noin neljä päivää aikaa Krakovassa, joista yksi menee kyllä Auschwitzissa vieraillessa. Muuta en oikeestaan ole vielä suunnitellut. Olen vaan niin herkistynyt, että mun yksi unelma on jälleen toteutumassa.
Riika varattiin myös aika extempore, koska matka saatiin tosiaan kahdeksi yöksi aamupaloineen ja lentoineen satasella! En voinut vastustaa tarjousta🙊 Olen kuullut Riiasta paljon hyvää ja huonoa, mutta haluan kokea sen itse. Mulle tulee paljon mieleen Tallinna, mutta voin olla väärässä. Edullinen hintataso on kyllä iso plussa näissä molemmissa kohteissa. Riiassa käydään myös tietenkin vanhassa kaupungissa ja muuten nautitaan edullisesta viinistä ja ruuasta. En tiedä tuntuuko tuo Riikan Juutalaismuseo miltään Auschwitzin jälkeen, mutta sielläkin ajattelin käydä. Varmasti kiva minireissu tuostakin tulee!

Tälläisiä matkakohteita tällä kertaa✈ Jos sulla on vinkkejä Krakovaan ja Riikaan, niin kerro ihmeessä!😊 Ps. Nyt munkin blogillani on vihdoin oma domain, tykkään!

28 kommenttia:

  1. Oi miten mielenkiintoisia matkakohteita! Mä en tiedä miten mä pärjäisin, jos joskus tulisi mentyä Auschwitziin.. Siellä Miamissa oli sellanen holokaustin muistomerkki, jossa oli kivipaaluihin kirjoitettu niistä kauheuksista ja taustalla soi todella surullinen, mutta kaunis musiikki. Sekin oli jo aivan kamala paikka, kun ne tapahtumat on yksinkertaisesti niin kamalia ja väkisinkin tulee paha mieli, kun sellaisia miettii. Saati sitten, että olisi oikeasti sellaisessa paikassa, jossa niitä kauheuksia on tapahtunut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, niin on! :) Mäkin kyllä mietin miten tuun pärjäämään, mutta haluan kuiteki mennä. Kuulostaa koskettavalta paikalta, nuo kaikki tuollaiset paikat ovat. Ja paha mieli mullekki tulee, mutta mielenkiinto vie voiton tuossa asiassa.

      Poista
  2. Krakova on kyllä todella tunnelmallinen ja kaunis kohde! Oon käynyt siellä noin 2,5 vuotta sitten lukion juutalaisvainot -kurssin lopuksi ja sitä voin kyllä täysin suositella! Ehdottomasti kannattaa käydä Auschwitzissä ja Wieliczkan suolakaivoksilla! Jos shoppailu kiinnostaa niin Galeria Krakowska on kävelymatkan päässä keskustasta ja sieltä löytyy paljon liikkeitä :) Tässä vielä mun postaukset siltä reissulta:

    http://mylifeassuski.blogspot.fi/2015/04/poland-2015.html

    http://mylifeassuski.blogspot.fi/2015/04/auschwitz-i-ii.html

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! :) Ja vähänkö kiva, että pääsit reissuun koulun kautta ja että on tuollainen kurssi, kuulostaa mielenkiintoiselta! Juu noissa molemmissa nähtävyyksissä olisi tarkoitus käydä. Ja myös tuolla ostoskeskuksessa :) Kiitti vinkeistä, kävin myös lukemassa noi postaukset!

      Poista
  3. Oi miten ihanaa ! <3 Ihan huippua että pääsette taas reissuun, ja vieläpä kahdesti! :) Molemmat noista kaupungeista on mulle ihan uusia, en ole niistä juurikaan kuullut. Reissupostauksia sinulta tulossa siis, jee ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! :) Okeii, mä oon jonkun verran kuullut kyllä, mutta on mullekki melko vieraita kohteita kuiteki. Juu reissupostauksia on luvassa :)<3

      Poista
  4. Krakova on kyllä ihan huippupaikka! Koitan itsekin saada varailtua sinne uutta reissua tälle talvelle, ja ehkä muuallekin Puolaan :) Kannattaa Krakovassa ainakin käydä Kazimierzissa syömässä ja kiertelemässä, todella kaunis alue melko lähellä vanhaa kaupunkia. Mukavaa reissua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kun tykkäsit Krakovasta! :) Ja haluat matkustaa sinne uudelleen. Puola on kyllä mielenkiintoisen oloinen matkakohde! Pitää käydä siis ehdottomasti tuolla Kazimierzissa, kiitti vinkistä! Ja kiitos :)

      Poista
  5. Nämä reissut kuulostavat kyllä hyviltä! :)

    VastaaPoista
  6. Riika on ainakin kesällä aivan ihana kohde, siellä on suloisia kahviloita ja vanhoja taloja :) Me käytiin siellä jollain "juna-ajelulla", sellaisella vaunulla,joka meni vanhaa kaupunkia pitkin :) Krakova kuulostaa myös mielenkiintoiselta kohteelta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, kaikki söpöt kahvilat ja vanhat rakennukset kiinnostavat aina! :) Aijaa okeii, pitää kattoo jos siellä nytki olisi tuommoinen juna-ajelun:D Pari kertaa ollut semmosella. Juu Krakova on munki mielestä mielenkiintoisen oloinen kaupunki! :)

      Poista
  7. oii kuulostaa kivalta :)! reissupostauksia odotellessa ;>

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin kuulostaa! :) Ja niitä on varmasti tulossa!

      Poista
  8. Mielenkiintoisia matkakohteita kyllä, etenkin tuo Krakova! :) En oo varmaan missään blogissa törmännyt postaukseen Krakovasta, joten innolla odottelen sun postauksia sieltä :) Riika on kuulemma tosi ihana kaupunki. Mun kaveri on käynyt siellä pari kertaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä! :) Mä oon muutamista siitä lukenut, mutta ei se ihan niin perinteinen matkakohde ole. Aa kiva kuulla, jotkut sanoo ettei ole mitään nähtävää/tylsä kaupunki, mutta sitten taas jotkut sanovat juuri, että ihana ja monipuolinen kaupunki :) No sen näkee sitten!

      Poista
  9. Oi kun kiinnostaa hyviltä suunnitelmilta! Muakin kiinnostaa varsinkin sotahistoria ja just myös toinen maailmansota, ja Auschwitzissä haluaisin myös käydä. Ehkä vielä joskus minäkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, munkin mielestä :) Ja kiva kuulla, että suakin kiinnostaa samat jutut! Varmasti joku päivä pääset reissamaan Auschwitziin!

      Poista
  10. oiii krakova on kyllä ihana!! Ehdottamsti positiivinen yllättäjä:) Ja neljässä päivässä kerkeette hyvin käydä myös siellä suolakaivoksilla, autschwitsiin tosiaan menee yksi päivä muttasielä suolakaivoksilla menee noin puolipäivää, ei edes niin kauaa jos ei oo ruuhkaa :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana kuulla!!<3 Uskon, että mäkin tuun tykkäämään :) Ja uskon myös, että keretää hyvin tekemään noi ja kaikkea muuta Krakovassa!

      Poista
  11. Oo, Auschwitz on jo pitkään ollut mun listalla paikoista, joissa olisi upea käydä! Suosittelen ehdottomasti lukemaan kirjallisuutta juutalaisvainoista, niiden kautta saa paljon syvyyttä asiaan ja vierailukokemukseen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa kuulla, että se on sunkin listalla! :) Juu oon nyt lukenut ja katsonut dokumentteja paljonkin ja tietenkin aikaisemminkin koulussa tullut luettua kaikenlaista.

      Poista
  12. Kyllä! Vuodenajalla ei oo väliä matkatessa, tuu pliis sanomaan tuo mun miehelle:D Siis oon tosiaan yrittänyt houkutella talvilomalla että lähdettäisiin helmikuussa Köpikseen tai Prahaan, mutta herra ei halua matkata niihin talvella, koska kerran kiersi Euroopassa talviaikaan ja oli kuulemma ihan surkeeta kaikki loska ja sade. Okei toki kaupungit ovat upeimmillaan kevät-kesä-syksy-aikaan mutta silti.. Tukholmaan hän kyllä sit olis lähössä mielellään, mutten haluaisi aina tyytyä siihen, koska haluan nähdä muita maisemia..:D

    Eniweis oikein kivoja ja mielenkiintoisia kohteita joiden postauksia tulen varmasti odottamaan ja lukemaan innolla;) Toivon että kerrot postauksissa sitten meillekin sotahistoriasta vähän jos käytte sitä käsittelevissä paikoissa 8) Historia ja menneet asiat on tosi mielenkiintoisia - harmi etten ajatellut näin yläasteella historian tunneilla...:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha voin mä tulla sanomaan!:D Mulla ei oo ollut sillee loskaa talviaikaan reissuissa, lunta ja vettä kyllä ollut. Mutta ei oo mua haitannut :) Meette heti keväällä sitten johonki kivalle viikonloppu reissulle jos mies ei suostu nyt!

      Kiva kuulla, että kohteet kiinnostaa sua! Juu kerron varmasti postauksissa sitten sen mitä tiedän ja minkälainen kokemus Auschwitz tulee olemaan :) En mäkää aina jaksanut kuunnella, oon enemmänki tykännyt katsoa dokumentteja ja lukea kirjoja/haastatteluja.

      Poista
  13. Tosi mielenkiintoinen postaus ja itse tulin miettineeksi, että "hei perkele mä en oo ikinä miettinyt minne oikeastaan haluaisin matkustaa" tai mistä inspiraatio matkustamiseen tulee.. Koska esimerkiksi, mulla mies aikalailla kertoo kohteita minne haluaisi mennä ja sitten sitä kautta saatan kiinnostua ottamaan selvää jostain kohteesta ja päädymme matkustamaan juuri sinne. Kyllä minäkin haluaisin esim käydä New Yorkissa, mutta matkustaminen ei ole tällä hetkellä minulle sellainen pää prioriteetti, että ottaisin selvää ja tekisin jotain asian eteen. :D Minusta matkustelu on ihanaa, mutta uskon, että lähitulevaisuudessa minun tulevat kohteeni noudattavat samaa "miehen suusta ja arpapeli kaavaa". :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! :) En oo varma meniks tää sun kommentti väärää postaukseen, mutta ei se mitään :D Meilläkin monesti toinen innostuu jostain ja sitten sinne ollaan varaamassa matkaa.. :) Mulla tuo New York oli vuosia unelma, mutta matkoista se olikin semmoinen joka vaati eniten suunnittelua sekä rahaa. Haha juu, tuokin kuulostaa hyvältä! :D

      Poista
  14. Krakovaan olisi kyllä aivan mielettömän hienoa päästä! Olen kuullut kyseisestä paikasta aika paljon kaikkea positiivista ja mielenkiintoistakin, joten jään innolla odottelemaan sun tulevia postauksia teidän reissustanne :) Vuodenajalla ei todellakaan ole väliä matkustaessa; ihan milloin tahansa on hyvä aika pakata laukut ja lähteä katselemaan hieman muita maisemia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että suakin kiinnostaa Krakova! :) Mäkin oon kuullut siitä hyvää, joten odotan innolla minkälainen kaupunki on kyseessä! Ja oon samaa mieltä sun kanssasi :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! ♥