torstai 11. toukokuuta 2017

Vinkit Egyptiin!

Heippa😊 On aika palata lämpöön, kauas täältä Suomesta.. Nimettäin Egyptiin ja vinkkeihin. Edellinen vinkkipostaus New Yorkista ei ollut kovin suosittu. Joten kertokaa kiinnostaako vinkkipostaukset vai ei😉 Mutta tässä vinkkini Egyptiin matkaavalle!
Lennot, risteily & hotelli
Tosiaan tämä reissuhan oli mulle työmatka, joten en itse vaikuttanut lentoihin tai hotelliin. Lennettiin siis ensimmäisenä päivänä Turkish Airlineksella Istanbuliin ja sieltä Kairoon. Meidän piti vielä lentää Kairosta Luxoriin, mutta emme päässeet jostain syystä lennolle, joten jäimme Kairoon yöksi. Hotellin nimeä en muista Kairossa.. Seuraavana päivänä lensimme Egypairilla Luxoriin ja Luxorissa kävimme vain pikaseen, koska tarkoitus oli lähteä Niilinristeilylle. Laivan nimi oli Amarco ja vaikka laiva oli yksinkertainen, tykkäsin tuosta risteilystä kovasti. Laivalla oli mahdollisuus ottaa aurinkoa, uima-allas, kauniit maisemat sekä herkulliset ruuat. Olimme laivalla kolme yötä ja laiva pysähtyi eri kaupungeissa, joissa oli mahdollisuus käydä tutustumassa. Risteilyn jälkeen lensimme Kairoon takaisin. Hotellimme Kairossa oli Grand Pyramids joka oli mielestäni ihan perus siisti hotelli. Lähtöpäivänämme lensimme jälleen Istanbuliin ja sieltä emme päässeetkään Suomeen vaan jouduimme menemään Sveitsin kautta Helsinkiin. Huh huh tuota lentämistä, en ole koskaan lentänyt viikon sisällä noin montaa kertaa!😬Ja se on myös varmaa etten lennä enää helposti Turkish Airlineksella, nimettäin olin todella pettynyt heidän toimintaansa.
Liikkuminen
Tämä liikkuminen on sillee hassu kohta, koska me liikuttiin pääosin taksilla tuolla😁 Ei tullut edes käveltyä niin paljon kuin yleensä reissuilla. Mutta suosittelen siis opasta ja liikkumaan ryhmän mukana ja taksilla tottakai. En tiedä paljon taksi maksaa, mutta varmasti halvempaa kuin Suomessa. Kairossahan on metroliikenne, mutta sitä ei tullut koettua. Egyptiläisillä on tapana mennä aasilla(no ei sentää) tai sellaisilla pikkubusseilla. Ihmiset huutavat kadunvarrella ohi menevälle "bussille" mihin bussi on menossa ja hyppäävät kyytiin. On vissiin sellaisia isojakin busseja, mutta kyllä nuo pikkubussit ovat ihan suosittuja tuolla. Kaupungista toiseen me mentiin tosiaan laivalla ja lentokoneella.
Ruoka&Juoma
Egyptissä mut yllätti se ettei kukaan saanut vatsatautia!😄 Nimettäin se on kulma aika yleistä.. Ruoka Egyptissä on ihan hyvää. Ja edullista. Laivalla söin maailman parasta kalaa ja siellä oli ihan buffet mistä otettiin erilaisia ruokia. Kala Egyptissä oli hyvää, suosittelen. Lisäksi söin ihan tuoreita katkarapuja suoraan katukeittiöstä, nam! Kunpa muistaisin näitä ruokia mitä syötiin.. Yksi oli ainakin Koshari, joka on egyptiläinen linssiruoka. Kasvisruokaa Egyptistä sai muuten melko hyvin, esim Falafel oli ihan omaa luokkaansa tuolla! Leivokset Egyptissä olivat myös aivan omaa luokkaansa, niin herkullisia nam😛 Esimerkkinä Baklava. Myös hedelmät olivat tuolla päin maailmaa todella herkullisia. Juomana meille tarjottiin monessa paikassa Karkadea eli Kiinanruusuteetä, jota sai sekä kuuma että kylmänä. Yksi juoma mihin rakastuin oli Schweppesin peach kivennäisvesi. En tiedä saako tuota Suomesta(en oo tutkinut asiaa), mutta tuota tuli juotua pari kertaa. Myös egyptiläinen olut Sakara oli hyvää!
Shoppailu
Egyptissä ei kamalasti tullut shoppailtua, joten mulla ei ole niin paljon tästä sanottavaa. Mutta Kairossa on kauppoja satoja ihan vierekkäin, joten jokainen löytää sieltä varmasti jotakin! Basaari on myös sellainen paikka Kairossa johon kannattaa suunnata, sieltä löytää paljon vaatteita, koruja, mausteita, elintarvikkeita jne. Tinkimistä ja kaupankäyntiä harrastetaan ahkerasti ja aina kannattaakin tinkiä. Käytiin tutustumassa muutamiin käsityö paikkoihin, joten sieltä tuli ostettua ihan aitoja käsitöitä, suosittelen! Hintataso Egyptissä on edullinen mielestäni kaiken suhteen.
Nähtävyydet
Nähtävyyksistä voi käydä lukemassa lisää täältä ja täältä. Nähtävyyksiä Egyptissä riitti ja ehdoton suosikkini oli Gizan pyramidit😍 Käytiin katsomassa pyramideja kaksi kertaa, päivällä sekä illalla valoshowssa. Ne olivat vaan niin kauniita! Lisäksi tykkäsin kovasti haudoista joissa käytiin mm. Sakara pydaramidien lähellä sekä Kuninkaidenlaaksossa. Myös Kom Ombo temppeli oli mielestäni upea paikka. Käytiin myös kirkossa sekä moskeijassa, tuo moskeija oli mielenkiintoinen, koska en ole ennen käynyt vastaavassa. Tykkäsin myös monista käsityö paikoista joissa käytiin.
Mitä muuta?
En ehkä uudestaan lähtisi Egyptiin, tuntui että näin kaiken ja enemmänkin. Meidän matkaohjelma oli todella monipuolinen ja meidän opas ihan huippu! Mulle jäi egyptiläisistä ystävällinen kuva, mutta samalla jatkuva tuijotus ärsytti. Egyptissä sai tupakoida lähes joka paikassa, ihan kaupoista ravintoloihin, joten siihen kannattaa varautua. Sää oli talvella maaliskuussa sopivan lämmin, ei liian kuuma. Egyptissä kannattaa muistaa kunnioittaa paikallista kulttuuria ja käyttää sopivia vaatteita. Mulla kaikki vaattet peittivät olkapäät ja olivat yli polven pituisia. Moskeijassa laitoin myös jopa huivin päähän. Käteistä kannattaa reissuun ottaa mukaan, mutta osassa paikoissa käy myös kortit. Joissain paikoissa käy myös jopa eurot. En tiedä oikein kenelle suosittelisin Egyptiä, mutta onhan se omalla tavallaan mielenkiintoinen kohde, joten jos olet miettinyt reissua Egyptiin niin suosittelen😏

Tälläisiä vinkkejä tällä kertaa!😙Huomenna lähdetään Köpikseen joten reissukuulumisia voi seurata Instagrammista nimimerkillä ddeepstar 🙈

1. En tunne ketään ihmistä, joka olisi käynyt Egyptissä, joten tää oli tosi mielenkiintonen postaus :) Olisi kyllä kiva päästä joskus käymään!

1. Joo, mäkään en tiedä montaa paitsi mummini joka kävi aikoinaan Egyptissä :) Kiva kuulla, että tykkäsit postauksesta ja itsekki haluaisit tuonne!:)

2. Tämä oli mielenkiintoinen! Olisin voinut lukea vielä lisääkin mielelläni ♥ Egyptissä haluasin tosiaan joskus päästä käymään, mutta tästä tekstistä päätellen tuntuu ettei se juurikaan eroa Turkista. Turkissa ei vaan oo pyramideja:'D Eikun siis joo.. Anyway erittäin kattava ja ihana postaus taas, en malta odottaa Köpiksen vinkkipostausta;) Sinne pitäis joskus mennä heittämään pidennetty viikonloppureissu kyllä! Ihanaa matkaa teille<3

1. Oii kiitti paljon!<3 Mä en oo Turkissa koskaan käynyt, mutta tutut on ja voisin kyllä sanoa, että niillä on paljon eroja:) Ihan kulttuurissa, nähtävyyksissä, ruuassa jne. Ja heii en ekaks miettiny vinkkipostausta Köpiksestä, mutta kyllähän sellaisen voisi tehdä :) Joo viikonloppu riittää tosi hyvin Köpikseen. Ja kiitti vielä hiukan myöhässä<3

3. Mua ainakin kiinnostaa nää vinkkipostaukset, oli maa sitten mikä tahansa :) Eli lisää vaan ;) Egypti ei oo pahemmin kiinnostanut mua ikinä ja tuskin tuun sinne koskaan matkustamaan. Tätä oli kuitenkin mielenkiintoista lukea ♥

1. Jee, kiva kuulla!:) Pitää sitten tehdä lisää näitä. Juu ei se muakaan ennen kiinnostanut :D Kiitos!<3

4. Egypti kiinnostaa suunnattomasti mutta viime aikoina sinne ei ole ollut tarjolla matkoja. Onkohan vielä hiukan epävakaat olot vaiko miksi?

1. Aijaa harmi kuulla! :/ Ainakin Muinaisen Egyptin matkat tekee sinne matkoja :) Ainakaan paikoissa joissa kävimme esimerkiksi Luxorissa ja Kairossa oli paljon turisteja sekä pitäisi olla ihan turvallista :)

5. Egypti on kiinnostanut ainakin mua jostain syystä todella paljon ja nyt varsinkin tän postauksen jälkeen tuli sellainen olo, että tuonne on vain pakko päästä! Vaikka se vatsataudin saaminen jotenkin pelottaa joka kerta, kun jonnekin lähtee niin ei se kyllä siltikään oo koskaan ollut mikään este lähtemiselle :D Kiitos paljon näistä vinkeistä! :)

1. Mukava kuulla, että Egypti kiinnostaa ja tämä postaus vielä innosti enemmän matkustamaan tuonne! :) Mua ei ole ennen peloittanut eikä kyllä tuokaan silleen pelottanut, mutta olisihan se ollut ikävä. Käsidesiä suosittelen! Ja heii ei mitään, ihana jos oli hyötyä <3:)