maanantai 17. lokakuuta 2016

Matkustamisen toinen puoli

Kun kirjoitetaan matkustamisesta, yleensä se on aina vaan ihanaa, avartavaa ja upeaa. Tottahan tuo, mutta kuka kirjottaisi koskaan niistä huonoista puolista? Olen kirjoittanu ennenkin jotain postauksia, joissa keskitytään asioiden huonoihin puoliin. Mä oon sillee positiivinen ihminen, että en paljoa huonoihin juttuihin keskity. Mutta oikeestaan blogimaailmassa on aina pinnalla tämä, että kun bloggaajat kirjoittavat vain hyvistä asioista. Haluan siis rikkoa tämän ja kertoa myös matkustelun huonoista puolista ja kokemuksia, koska niitäkin on!

Raha. Mulla ei ole muuta asiaa johon menisi niin paljon rahaa kuin matkustaminen. Eikä se mua haittaa, mielelläni käytän rahani matkustamiseen. Matkani ovat myös yleensä aina halvimmista päästä. Mutta onhan se huonona puolena kun rahaa ei ole. Ja aina joutuu säästämään. Vaikka ottaisi edullisia matkoja, menee reissussa aina rahaa ruokaan ja muuhun. Tää ei ehkä huonoin puoli, mutta mielestäni mainittava asia.

Huono hotelli. Oonki kertonut, että meidän hotelli Manchesterissa oli kamala. Se oli ruma ja remontin tarpeessa. Myös Berliinissä meidän hotelli oli remontin tarpeessa, tosin se ei ollut niin kamala kuin tuo Manchesterin :D Mutta sielläkin ovi oli semmonen, että potkasemalla olis saanu oven auki jne.. Hotellin ei tarvitse olla viiden tähden, koska siellä yleensä vaan nukutaan ja käydää välillä hengailemassa, mutta haluan hotellin kuitenkin olevan siisti.
Väsymys. Oon matkoilla usein todella väsynyt. En tiedä oonko kertonut tästä ennen täällä, mutta tää on ehdottomasti yksi huonoimpia puolia. Matkustelu maasta toiseen on uuvuttavaa, mutta itse kohteessa jatkuva kävely ja muu saa mut kyllä väsyneeks. Joka reissulla lupaan itselleni ottaa rennosti ja yritän parhaani, mutta silti pää punaisena juostaan paikasta toiseen. Yritän päästä siitä kyllä eroon ja välillä haaveilen lähteväni vaan johonkin saarelle ottamaan aurinkoa, uimaan ja lukemaan kirjoja. Mun kohteissa on aina ollut liikaa nähtävää ja koettavaa ja aina kaikki pitää tietenki saada kokea :D

Lentäminen. Mulle lentäminen on edelleen pelottavaa. En tykkää olla korkealla jonkun vieraan ihmisen hallinnassa. Toisekseen mun korvat tulee usein tosi kipeäksi lennolla ja onhan koneessa myös välillä tylsää vain istua. Omalla tavallaan tykkään lentää, siellä on ihana katsoa maailmaa ja kuunnella musiikkia ja lukea kirjaa. Mutta en myöskää pidä siitä miten epäekologista lentäminen on. Silti lentäminen on yleensä se vaihtoehto jolla matkustetaan.

Suunnittelu. Tämä on matkustamisen sekä parhaita, että huonoimpia puolia. Rakastan suunnitella matkoja ja mitä haluan tehdä ja kokea kohteessa. Mutta koska olen töissä ja koulussa, on itse matkan ajankohta todella stressaavaa suunnitella. Aina pitää kysyä lupa töissä ja halvat matkat menevät nenän edestä kun ei pysty varamaan ennen kuin on sovittu asiasta töissä. Koulun kanssa saa kyllä aina sovittua hyvin enkä ota matkaa koskaan jos on työssäoppimista. Tämähän on varmasti monella ongelmana, mutta uskon, että ensi vuonna tämä asia tulee mun kohdallani helpottamaan kun ei ole koulua ja muuta.

Mitä huonoja puolia teidän mielestänne matkustamisessa on?

18 kommenttia:

  1. Todella mukava postaus negatiivisemmasta aiheesta huolimatta :) Jokaisella asialla on se kääntöpuolensa, ja niin on kyllä matkustamisellakin. Itsekkin huomaan haluavani kokea reissuilla mahdollisimman paljon, mikä sitten puolestaan syö aimo annoksen matkabudjetista sekä väsyttää mennä paikasta paikkaan kokoajan :D Mulle ehdottomasti huonoimpia puolia matkustamisessa on myös lentäminen ja raha. Lentämistä pelkään niin paljon ja rahan suhteen oon niin pihi, etten sitä raaskisi laittaa kerralla niin paljoa, vaikka matkustaminen kokemuksena onkin ainutlaatuista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! :) Toi on totta, kaikissa asioissa on myös ne huonot puolet. Tuo uusien asioiden kokeminen on ihan parasta, mutta oikeesti myös uuvuttavaa :D Mä en oo sillee pihi, mutta välillä vaan rahaa ei vaan ole tarpeeksi. Ja lentäminen on pelottavaa, mutta ei kuitekaa niin että rajottaisi matkustamista!

      Poista
  2. tää oli kyllä hyvä postaus, niin totta joka sana! blogimaailmassa on lähes aina pinnalla ne positiiviset jutut, varsinkin matkustamisen suhteen tän kyllä huomaa! onhan matkustelu toki aivan ihanaa, mutta varmasti niitä huonoja puoliakin aina löytyy. suunnittelu on kyllä todella raastavaa, saada kaikki aikataulut töiden ja koulun suhteen sumplittua. mä oon kans reissatessa tosi väsynyt! koko ajan pitää olla skarppina ja todella elää ja kokea se kaikki, kävellä pitkiä matkoja.. illat kyllä on sitten todella uupunut :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti Jenni! :) Juu oon samaa mieltä, tosi paljon tuodaan esille vain niitä hyviä juttuja. Toki ei kannata liikaa puhua vain huonoista asioista, mutta tän postauksen ideana oli tuoda esille juuri se toinenki puoli. Ja juuri toi suunnittelu on yksiä vaikeimpia juttuja! Mä oon kans ihan väsyny matkoilla, mutta koitan opetella ottaa vähä rennommin reissussa ;)

      Poista
  3. Luin eilen tämän postauksen ja palasin nyt kommentoimaan. Mukava lukea välillä näitä huonojakin puolia tosiaan, aina kun saadaan se positiivinen puoli kuulla blogissa :) Tää tuo kivasti sitä faktaa ja vastapainoa jos noin voipi sanoa! Ja näistä voin allekirjoittaa lähes jokaisen.
    Mä matkustelin ennen todella paljon, mutta nyt en ole vuoteen päässyt mihinkään kun perheessä sekä omassa elämässä on sellaisia asioita etten uskalla lähteä. Oma elämä onneksi alkaa rauhoittua ja nyt tosiaan tarvitsisin jonkun reissun, se tekisi hyvää. Mulla on ikävä reissaamista, ihan nuita huonojakin puolia ♥ :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu mä ajattelin myös, että olisi välillä hyvä kertoa niitä huonoja puolia eikä aina vaan hehkuttaa hyviä kun asia ei kuitekaa ihan niin oo :) Kiitos ja kiva kun oot tuota mieltä! Tosi ikävä kuulla ettet oo oikein päässyt reissuun :( Toivottavasti pääsisit reissuun nyt kun tilanne on helpottunut!:) Reissaamista on mullakin aina ikävä, jopa noita huonoka puolia :D

      Poista
  4. Tää oli ihan supermielenkiintoinen postaus! Mun mielestä on pelkästään hyvä nostaa esille välille myös niitä asioiden huonompia puolia eikä vaan aina hehkuttaa niitä ihania juttuja :) Suunnittelun sanoisin myös itse osittain huonoksi puoleksi, sillä mäkään en ihan niin vaan pysty mitään matkoja varamaan. Ja usein on myös todella vaikea saada sen matkaseuran kanssa aikataulut natsaamaan ja joskus onkin jäänyt sitten reissuja tekemättä ihan sen takia, ettei kaikilla oo ollut lomaa samaan aikaan :/

    Mä en ollut aiemmin osannut edes pelätä koko asiaa, mutta mun siskon pankkikortti kopioitiin meidän Jenkkireissun aikana. Tililtä ehdittiin tehdä pari noin sadan euron ostosta ja yritettiin tehdä yksi suurempikin (tilillä ei ollut tarpeeksi rahaa) ennen kuin sisko ton huomasi ja sai kortin kuolletettua. Me oltiin juuri palattu Suomeen, kun tää kaikki huomattiin ja mulle tuli itelleni jotenkin tosi turvaton olo tosta, vaikka toi ei käynyt mulle. Ekat pari viikkoa syynäsin vähän väliä omaa tiliäni, ettei sieltä vaan oo lähtenyt rahaa mihinkään, minne ei pitäisi. Onneksi mä sain huokaista helpotuksesta ja rahat on pysyneet tilillä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti:) Oon samaa mieltä sun kanssa, että on hyvä välillä puhua myös huonoista puolista. Juu toi suunnittelu on kyllä ongelma monille juuri kun pitää saada sekä itselle että matkaseuralle saada vapaaksi/lomaa matkan ajaksi ja kaikkea..

      Huii! Olipa pelottava juttu. Mä oon siis ite vähä semmonen arka käyttää korttia kun pelkään just, että ne pystyis käyttämään mun korttia :/ Tykkään käyttää enemmän käteistä. Vaikka onhan siinäkin riskinsä, mutta ei oo kuitekaa kaikkia rahoja kerralla mukana. Onneksi kortti saatiin kuiteki suljettua eikä enempää mennyt rahaa. Ja samoiten hyvä kun sulta ei oltu viety mitään!:)

      Poista
  5. Samat fiilikset lentämisen suhteen - en tiedä, totunko siihen koskaan, aina pelottaa ainakin vähän!! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tuo on ihan totta!:D Mutta mulla se on ajan myötä vähäsen helpottanut:)

      Poista
  6. Tää oli kyllä tosi hyvä ja mielenkiintoinen postaus, ihanaa että joku kirjottaa näistäkin asioista! Mulle matkustamisessa isoin miinus on juurikin tuo raha, mulla menee nimittäin reissussa rahaa aina enemmän kuin se koko matka on edes maksanut :D toinen haittapuoli on ne hemmetin rakot, joita on aina jalat täynnä ja kävelemään pystyy lopulta enää 100metriä päivässä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti paljon! :) Mun mielestä näistäkin asioista on hyvä kirjoittaa ettei kukaan luule, että mun matkat on niin täydellisiä kun tosiaan on niissäkin aina jotain huonoa :D Juu reissussa menee kyllä paljon rahaa, itse koitan nyt tulevilla matkoilla ostaa vähän vähemmän kaikkea, että jäisi muihinkin matkoihin rahaa :) Nuo rakot on kyllä tosi ikäviä, ei ihme jos kävely ei kamalasti houkuttele :/

      Poista
  7. Mun mielessä on noi samat pahat jutut mitkä mainitsit. Kaikkein vaikeinta on tietää etukäteen mikä ajankohta on hyvä ja ennustella rahan kulutusta. Matkustamisen hyvät puolet voittaa kuitenkin huonot puolet, mutta mun olisi kylläkin jo aika ostaa tammikuulle sydneyn lennot... Kuitenkin se on hirvee prosessi miettiä paras ajankohta. AAARRGHHH! :-D

    http://maijaviola.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että löyty samojakin juttuja! :) Tai no en mä tiedä kuinka kiva, mutta tajusit varmaan pointin :D Ja juu tuo ajankohta on ikuinen ongelma! Ehdottomasti hyvät puolet voittaa hunot, siitä ei oo epäilystäkään <3 Toivottavasti löydät hyvän ajankohdan ja hyvät lennot :)

      Poista
  8. tää oli kiva postaus!! Mäkin pelkään lentämistä ylikaiken ja nyt kun pitää jenkkeihin lentää, panikoin jo nyt... Oon yrittänyt "voittaa" tätä pelkoa, mutta ei se vaan helpota, ei oo kiva aina olla paniikissa kun konelähtee ilmaan, mulla ei todella oo sitä fiilistä kun kaikki hehkuttaa sitä tunnetta kun kone lähtee ja nousee maasta, musta se on ihan kamalaa!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Lentäminen on kyllä pelottavaa, mutta mulla se on helpottanut kun oon matkustanut nyt niin paljon ja vielä monesti välilaskuilla. Kyllä se silti aina jännittää ja pelottaa. Ja juuri tuo nousu on kamala :/

      Poista
  9. Heii vähänkö kiva postaus ! Itellä tuo väsyminen on kyllä yksi isoimmista huonoista puolista ! Tuntuu, ettei malta laittaa ikinä ajoissa nukkumaan kun ollaan reissussa ja aamulla herätään aina hyvin aikaisin, jotta saadaan päivästä mahdollisimman paljon irti. Sitten kun monta päivää ravaa kellon ympäri paikasta toiseen, nukkuu huonosti ja kantaa vielä kaikki ostokset, on väsymys kyllä ylitsepääsemätön kotia saapuessa :D Samoin tuo lentäminen ! Olen itse niin hirveä lentopelkonen, ettei ilman itkua ole mulla vielä yksikään lento sujunut. No, mut hei ehkä ajan kanssa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti <3 Juu mulla on ihan sama juttu. Ei malta nukkua, vaikka oikeasti tarvisi lepoa. Ja se, että osaisi ihan rauhassa kierrellä paikoissa eikä pää punasena hahha :D Mutta ehkä tuonkin taidon voi opetella ;) Ja heii tuo pelko helpottuu varmasti mitä enemmän matkustat! Mulla ainakin on käynyt niin :)

      Poista

Kiitos kommentistasi! ♥