perjantai 31. maaliskuuta 2017

Mistä rahaa matkustamiseen?

Moikka ja mukavaa perjantaita!😊 Löysin hetki sitten Sagan blogista todella mielenkiintoisen postauksen ja ajattelin myös itse kirjoittaa aiheesta. Multa ei ole usein kysytty miten meillä on rahaa matkustaa, koska monet läheiset tietää meidän tilanteen. Mutta tiedän, että on varmasti ihmisiä ketkä miettivät mistä rahaa matkustamiseen ja miten matkustaa enemmän, joten kerron omia ajatuksia ja vinkkejä liittyen tähän.

Mulla ja meillä ratkaisee varmaan ihan perusasiat. Meillä on edullinen vuokra asunnossamme eikä lainoja, joten tämä on varmasti yksi ratkaiseva tekijä. Meillä ei myöskään ole autoa eikä lapsia, lemmikeitä tai muuta vastaavaa jotka veisivät rahaa. Tästä kertyy oikeestaan meidän matkarahat aika helpostikkin😌 Lisäksi ollaan molemmat ahkeria tekemään töitä. Joonas käy ihan normaalisti töissä, mutta mä teen välillä seitsemän päivän viikkoja. Tästä mä saan ylimääräistä esimerkiksi shoppailuun ja muuhun mihin tarvitsekin. Kun opiskelin kävin töissä koulun ohella neljä kertaa viikossa ilman että otin lainaa tai sain tukia mistään.
Meillä on molemmilla säästötilit johon laitetaan rahaa matkoihin varten. Mulla on siellä lähes aina raha seuraavaan matkaan ja jos tili näyttää tyhjää jostain syystä, siirrän sinne rahaa seuraavasta palkasta. Joonas tekee paljon ylitöitä, joten hän saa ne vapaana sitten ja sillee päästään tekemään pienempiä reissuja ja pidempiä sitten kun on lomaa. Mä teen keikkatyötä ja sijaisuuksia, joten mä pääsen reissuihin aika hyvin. Ennen käytin kaikki lomani matkoihin ja käytän varmaan myös tulevaisuudessa kun joskus menen vakituiseen työhön.

Matkoissa rahan säästämiseen löytyy monia erilaisia keinoja. Yksi on tarjousten etsiminen ja löytäminen. Netissä on paljon sivustoja joista löytyy edullisia matkoja kuten Expedia, Skyscanner, Lentodiilit, Booking ja Trivago. Me käytetää nykyään noita ja välillä muitakin, riippuu mistä saa halvimmalla. Monesti hotelli voi olla kalliimpi toiselle sivostolla, siksi Trivagosta on helppo katsoa mistä hotellin saa halvimpaan hintaan. Skyscannerista taas löytää aina edullisia lentoja.
Loma-aikojen ulkopuolella on edullisempaa matkustaa. Esimerkiksi New Yorkkiin päästiin paljon halvemmalla talvella kuin vaikkapa kesällä. Viikonloput ovat välillä edullisia, mutta arkena on monesti edullisempaa. Esimerkiksi oltiin Roomassa maanantaista perjantaihin. Oon myös huomannut, että pe-ma reissut ovat monesti edullisempia kuin pe-su. Lennoista vielä sen verran, että paljon suositaan halpalentoyhtitöitä kuten Norwegiania. Mitä aikaisemmin matkan varaa, sitä edullisempaa se on. Harmi kyllä aina ei voi varata matkaa kuukausia aikaisemmin, mutta onneksi on myös äkkilähtöjä. Aika vähän me tosin ollaan ns. äkkilähtöjä otettu😃 Yleensä matkat varataan noin pari kuukautta ennen reissua.

Mä en oo kovin vaativa hotellin suhteen, suht siisti riittää. Välillä ollaa saatu huono hotelli, välillä parempi. Kalliimpi hinta ei aina takaa hyvää hotellia! Monesti kun ottaa hotellin vähän kauempana keskustasta säästää rahaa. En halua kuitenkaan käyttää tunteja aikaan keskustaan menemiseen, mutta jos alle puolen tunnin menee niin se on hyvä ja siinä säästää rahaa. Siitä en tiedä säästääkö rahaa ottamalla aamupalan vai ei(esimerkiksi syömällä aamupalan muualla), mutta mä tykkään että on aamupala. Ei tarvitse alkaa etsimään aamupalapaikkaa ja monesti hotellin aamupalalla pärjää jo pitkälle.
Suositaan ilmasia nähtävyyksiä ja joskus maksetaan tietyistä nähtävyyksistä. Museoissakaan ei paljoa käydä. Takseja käytetään jonkun verran, mutta pääsääntöisesti liikutaan matkoilla julkisilla ja kävellen, joten niihin ei paljoa rahaa mene. Syöminen ravintoloissa vaihtelee, välillä käydää halvoissa paikoissa, välillä kalliimmissa. Shoppailu vie mulla reissuissa paljon rahaa, mutta en shoppaile Suomessa niin paljoa😊

Kun on itse valmis joustamaan, säästää sillä jo rahaa. Jos haluaa valmismatkan matkaoppaineen joutuu maksaa tuplasti enemmän. Jos taas haluaa itse hoitaa kaiken eikä hotellin sijainnilla tai lennoilla ole väliä niin tuolla tavalla pystyy matkustamaan jo aika paljon. Meillä on reissuilla yleensä aina ruumaan laitettava matkalaukku, joskus se kuuluu jo lentojen hintaan, joskus ei. Mutta tuo on sellainen asia missä joustan vain joskus, esimerkiksi Roomaan ei otettu kuin käsimatkatavarat, mutta viikon reissulla en pärjäisi ilman isoa matkalaukkua. Mielestäni se mihin rahat käyttää on ihan vain valintakysymys. Toisaalta jos itsekkin lopettaisin turhat paheet, shoppailut ja muut niin saisin varmasti yhden tai kaksi matkaa enemmän, mutta en usko että mulla olisi ajallisesti niihin mahdollisuutta😁

Vaikka matkustaminen on mun intohimo ja sellainen mitä rakastan yli kaiken, niin kyllä tykkään käyttää rahaa muuhunkin. Mutta mikään uusi kenkäpari tai meikkituote ei kuitenkaan voita matkustamista. Matkustaminen on muuttanut mua, mun parisuhdetta ja mun elämänlaatua niin paljon, että suosittelen ehdottomasti matkustamista jokaiselle vaikkei siitä edes pitäisi. Joillekki liikunta ja terveelliset elämäntavat auttavat arjessa jaksamisessa, mulle se on matkustaminen👌
Miten te säästätte rahaa matkustamiseen? Mistä voitte reissussa tinkiä? Entä mistä ette luopuisi vaikka saisittekin reissun halvalla?😊

16 kommenttia:

  1. Taas tosi hyviä vinkkejä :) Mä matkustan nykyään niin harvoin että sitten kun reissuun pääsen haluan kunnon hotelliin, vaikka saahan sitä välillä halvallakin hyvää. Takseista en myöskään pysty karsimaan tän jalkavammailun takia ja shoppailtua tulee aina reissuissa vähän turhankin paljon :D Kohteesta riippuen nähtävyyksissä pystyy kyllä säästämään :) Muuten taidan olla kyllä kunnon törsääjä matkoilla, ehkä siksi en koskaan missään käykkään :D Ihania kuvia tässä postauksessa muuten ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!:) Ymmärrän, mutta mäkin oon ollut huonoissa, mutta kalliissa 4-5 tähden hotelleissa:D Loppujen lopuksi siellä vaan nukkuu ja vähän hengailee. Niin ihan ymmärrettävää ettei kaikesta voi luopua, mua just kiinnosti mistä ihmiset voi luopua ja mistä ei:) Ja nii, kyllä mäkin törsäilen välillä, mutta teen just töitä että voin törsäillä :D Mutta koitan myös välillä miettiikki, koska sitte rahaa jää seuraavaa matkaa. Kiitti, ihania muistoja tulee mieleen näistä<3

      Poista
  2. ♥ Kiinnostava postaus, ymmärrettävistä syistä myös itselle aina ajankohtainen aihe! :-D Hyviä vinkkejä - mulla on myös toi, että matkat auttaa jaksamaan arjessa :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Jep, ymmärrän!:D Muakin matkustaminen auttaa aina jaksamaan paremmin:)

      Poista
  3. Todella mielenkiintoinen postaus:) Pidin jo Sagan postauksesta joten ihana oli lukea sinunkin postauksesi aiheesta joka herättää ajatuksia.;) Matkustelu on mullekin yksi mieluisin juttu vaikka se ei viime vuonna näkynytkään, elämä oli niin täynnä härdelliä joten ei mahdollisuutta. Mutta noh, tänä vuonna sitten pääsi ja toivonmukaan pääsee syksyllä vielä Rodokselle jos kaikki menee hyvin 8)

    Mä voisin reissailla varmasti paljon enemmän jos käyttäisin tuota taktiikkaa että ei pakettimatkoja:D Mutta jostain syystä rantalomalle kun suuntaa niin sen on oltava se pakettimatka, koska siinä ei tarvi suunnitella, saa rentoutua ja olen siitä valmis maksamaan<3 Tänä vuonna jos tosiaan suunnitelmat eivät mene pieleen, pääsen kahdelle pakettimatkalle. Viime vuonna en käynyt missään niin voin hyvällä omatunnolla sen rahan niihin rentoutumiskeikkoihin pistää 8)

    Kaupunkilomat, ne voi hoitaa sitten omalla taktiikalla eli lennot ja hotskut erikseen. Tosin mä olen sitten näissäkin vaativa ja en suostu astumaan kun Finnairin koneeseen ja hotellin on oltava täysin keskustassa ja tähdiltään vähintään 3.:D Mä haluan reissuun lähtiessä näet olla siinä keskustassa ettei aikaa esim mene siihen keskustaan suuntaamiseen. Lisäksi kaupunkilomat menee tyylillä hotellissa nukutaan ja välissä käydään nopeasti heittämässä mahdollisia ostoksia/hetken lepuuttamassa jalkoja ja sitten mennään taas, eli turhaa olisi laitakaupunkiin lähtee:') Lisäksi se fiilis yöpyä juurikin kohteen keskustassa ♥

    Olispa muuten ihana istahtaa sun kanssa kahville kun juttua riittäisi varmaan meillä ihan tuhottomasti:') Ihania kuvia tässä postauksessa ja oikein ihanaa viikonloppua sulle Niina <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos<3 Kiva kun tykkäsit tästä ja tämä aihe kyllä herättää paljon ajatuksia:) Matkustelu on kyllä ihan parasta, tosi harmi ettet päässyt viime vuonna matkalle:/ Mutta ihana kun tänä vuonna pääset reissuihin!<3 Ja vielä Rodokselle, se on kaunis paikka!

      Mä oon ollut vaan kerran alaikäisenä pakettimatkalla ja ehkä menen joskus jos on oikeesti semmoinen kohde, jossa se on hyödyllinen. Mutta muuten en just rahan takia niitä käytä enkä paljoo ns. pelkillä rantalomilla oo ollut :D Pakettimatkalla tarkoitin enemmän sellasta missä on opas ja muuta vaikkapa Tuista, aurinkomatkoilta jne. Kuulostaa kuiteki ihanalta, nyt voit ottaa takaisin viime vuodenkin matkat :)

      Haha, oot kyllä sillee vaativa :D Siis jos pelkällä Finnairilla voi lentää, mulle taas käy kaikki lentoyhtiöt. Hotellissa kyllä vähintää kolme tähteä vaikkei sekään takaa hyvää hotellia.. Eikä hotellissa paljoo muuta tehdä kuin nukuta ja käydä ehkä välissä siellä, me lähdetää yleensä aamulla ja mennää illalla takaisin hotellille, riippuu paljonki kyllä missä ollaan ja missä hotelli sijaitsee:)

      Oon miettinyt ihan samaa, se olis kyllä mukavaa<3 Kiitos paljon ja ihanaa alkavaa viikkoa sinne :)

      Poista
  4. Tää oli kyllä tosi hyvä postaus ja tosi kattavasti oot kirjoittanut aiheesta :) Mä oon aina ollut vähän huono säästämään, mutta nyt oon koittanut taas alkaa tsempata sen kanssa, kun oman asunnon ostamisen jälkeen tuli taas kerran tajuttua, ettei se raha tosiaan kasva puussa ja sitä on todellakin hyvä olla myös säästössä :D Mä en oo matkustellut mitenkään turhan paljon, mutta haluan ehdottomasti nähdä maailmaa enemmänkin :) Hotellin sijainti ja laatu muutenkin on sellaisia, joista voin hyvin tinkiä itse. Esimerkiksi Lontoossa oon käynyt kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla keskustaan on päässyt noin puolessa tunnissa eikä se oo mun mielestäni ollut mikään ongelma, ettei hotelli oo siellä keskustassa sijainnut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Linda!<3 Mä oon myös ollut huono säästämään eikä aina ole ollut mahdollistakaan säästää. Mutta nykyään säästäminen on enemmän tärkeää ja kiva myös kuulla, että säkin oot alkanut säästämään:) Jep, niin mäki haluan nähdä niin paljon erilaisia paikkoja! Oon samaa mieltä sun kanssa eikä mullekkaa oo ollut ongelma jos hotelli on noin puolen tunnin päässä ihan keskustasta:)

      Poista
  5. Olipas hyvä ja käytännöllinen postaus! Tästä sai kyllä vinkkejä, vaikka itse olen melko lailla kaikesta täysin samaa mieltä sun kanssa. Joistain asioista voi tinkiä, mutta kaikesta ei tosiaankaan tarvitse luopua matkustamisenkaan tähden :) Kyse tosiaankin on siitä, mistä (turhista) asioista on valmis tinkimään jos oikein kovasti haluaa päästä reissulle. Mäkin olen yrittänyt luopua "mun on pakko saada tuo paita, vaikken sitä paljon käyttäisikään!" -piirteestä, koska pienillä teoilla on kuitenkin suuri merkitys. Itse aloin jo viime keväänä säästää rahaa tulevaa Japanin matkaa varten, vaikken ollutkaan täysin varma ajankohdasta ja matkatkin varattiin jo marraskuussa, eli melkein 5 kuukautta ennen lähtöä. Silläkin säästi rahaa todella paljon!

    Vaikka tykkäisin ehdottomasti hankkia halvempia lentoja, mulle on muodostunut sellainen periaate, että esimerkiksi pitkän matkan lennoista en aio tulevaisuudessakaan tinkiä. Tokioon matkustaessa parit vaihdot olisivat varmasti tuntuneet aivan kamalilta, ja kyllähän Finnairiltakin löytyy halpoja lentoja, kunhan vain jaksaa etsiä ja odottaa! Tietenkin on hyvä kokeilla myös muita lentoyhtiöitä, aion varmasti itsekin testata joitain tulevaisuudessa!

    Ja jos on myös valmis tinkimään hotellista ja aamupalasta, suosittelen ehdottomasti kokeilemaan Airbnb:tä! Meidän kohdalla kokemus oli erittäin positiivinen ja asunnon vuokraaja oli hyvin mukava (vaikka aina häneen ei saanutkaan yhteyttä). Tällaisetkin kokemukset avartavat mieltä kummasti ja jos kyseessä on hieman vieraampi maa, asunnon vuokraajista saa aivan varmasti itselleen oppaan jos niikseen tulee. Meidän asunnon vuokraaja sanoi, että hän voi näyttää meille paikkoja, jos vain tarve vaatii, mutta päätettiin ainakin aluksi yrittää pärjätä itse! Ja tällä asumismuodolla säästää oikeasti rahaa, jos haluaa viipyä reissussa hieman kauemmin. Esimerkiksi me maksettiin kahdesta viikosta vuokraa yhteensä vähän päälle 600e (n. 230e per nenä).

    Joka tapauksessa, tämä oli erittäin hyvä postaus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Ja kiva kuulla, että oot samoilla linjoilla. Jep, kaikesta ei tarvitse luopua! Jos oikein kovasti haluaa johonkin reissuun eikä ole koskaan varaa pitää arjessa sitten luopua jostain. Mä en koe, että olisin jotenkin erityisesti luopunut jostain, oon ehkä vaan tehnyt enemmän töitä sitten ja saanut lainat maksettua.. Juu mitään turhaa ei kannata ostaa ja on hyvä alkaa säästämään jo etukäteen reissuun :) Tuo viisi kuukautta aikaisemmin on kyllä hyvä aika varata matka.

      Mä taas itse haluaisin, että pitkällä lennolla olisi joku tauko jossain :) Mutta kaikki tykkää eri asioista. Finnairilta löytyy joskus halpoja lentoja, olen muutaman kerran sillä lentänyt, mutta harvoin se on Skyscannerin halvimpana suorissa lennoissa. Yleensä Norwegian tai joku Sas/Luffhansa jne voittavat sen. Tietenkin eri asia kun Tokioon menee :)

      Juu mä oon miettinyt kovasti tuota Airbnb:tä! Olen lukenut siitä paljon hyvää ja kiva kun sunkin kokemus on positiivinen :) Ehkä jos joskus lähden johonkin oikeasti kalliiseen kohteeseen mihin lennot maksavat paljon, niin voisi harkita tuota. Ihana tuo teidän asunnon vuokraaja kun halusi esitellä teille paikkoja :) Ja rahaahan tuossa säästää varmasti! Kiitos vielä<3

      Poista
  6. Olipas mielenkiintoinen postaus! Itsekin oon aika avoimesti rahajutuista blogissani joskus jutellut ja oon kyllä sitä mieltä, että aina se raha jostain löytyy, jos reissuun palavasti haluaa lähteä. Pienistä jutuista se matkakassa kertyy, kun vaikkapa jättää kahvin ostamatta silloin tällöin ja shoppailee vähän vähemmän vaatteita.

    http://fiiaelina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Kiva kun säkin olet kirjoitellut rahajutuista, sellaiset tekstit ovat mielenkiintoista luettavaa. Juu reissuun pitää olla aina rahaa, enemmin sitten luopuu jostain muusta asiasta :D Ja pienistä asioista tulee aina niitä suuria :)

      Poista
  7. Todella hyvä postaus ja hyviä vinkkejä. Oot kyllä tosi ahkera tekemään töitä (ja säästämään) sen eteen että pääset matkustelemaan ja se varmasti kyllä kannattaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oii kiitti Riikka! :) Juu, koitan tehdä ylimääräisiä töitä niin pääsee matkustamaan enemmän :D Välillä on vähän vapaa-aikaa, mutta työ mitä teen oman työn lisäksi on niin kivaa ettei haittaa :)

      Poista
  8. Tosi hyviä vinkkejä! Ja noi trivagot, skyscannerit yms. oikeesti säästää todella paljon! Helppo tapa etsiä halvin lentoyhtiö ja varaussivusto, jolla saa pienimmän hinnan hotellille.

    Mulla tuli mieleen myös Airbnb, mikä on tuolla aiemmin mainittukin :) Sillä säästää usein paitsi majoituksessa, mutta myös ruuassa, kun voi kokata itse! Tietenkin reissuun kuuluu myös paikallisten ruokien maistelu, mutta itse olen todennut halvaksi vaihtoehdoksi syödä ainakin päivän toinen lämmin ateria airbnb:n asunnossa (just jotain pastaa ja tomaattikastiketta :D).

    Airbnb:tä voin kyllä todellakin suositella, tosi hyviä kokemuksia siitä. Aina olen ottanut reissussa airbnb:ltä koko asunnon omaan käyttöön, joten ei ole tarvinnut edes huolehtia muista asukkaista!

    http://sonjahaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Jep, ihan totta! Helppo etsiä halvimpia lentoja ja hotelleja.

      Juu, itse en ole koskaan Airbnb:tä käyttänyt, joten siksi en maininnut sitä postauksessani :) Pitää joskus kokeilla sitä, jotenkin on vaan tullut aina varattua sitten hotellista huone. Ja kiva kuulla, että sun kokemukset on vain hyviä!

      Poista

Kiitos kommentistasi! ♥